آموزش ساخت گلخانه خانگی

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۴.۲
(۱۱)

امروزه به دلایل مختلف، انسان شهرنشین از طبیعت فاصله گرفته است و این دوری از طبیعت، مسائل روحی و روانی بسیاری برای او به همراه داشته است. برخی این خلا را با نگهداری و پرورش گل و گیاه در محل زندگی خود به نحوی پر کرده اند. افرادی که داخل آپارتمان ولو کوچک خود، از انواع گیاهان آپارتمانی نگهداری می کنند. یا افرادی که داخل حیاط یا پشت بام، اقدام به ساخت گلخانه خانگی کوچک نموده و ساعت هایی از روز را در آنجا صرف کرده و انرژی تازه ای می گیرند. برخی از این گلخانه، بهره اقتصادی نیز می برند و درآمد خود را از فروش گیاهانی که در گلخانه خانگی کسب می کنند.

اگر شما نیز یک فضای کوچک، متوسط یا بزرگ داخل حیاط یا پشت بام دارید و میخواهید با ساخت گلخانه خانگی، از گیاهان خود مراقبت کنید یا درآمدی داشته باشید، این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

تعیین شرایط اولیه در ساخت گلخانه خانگی

گلخانه ها معمولا به منظور بهبود شرایط رشد گیاه ساخته میشود. اما گلخانه های خانگی نیز در هدف از ساخت، محل و جهت ساخت، ابعاد و تاسیسات مورد نیاز و نهایتا هزینه ساخت و بهره وری متفاوت می باشند. ممکن است ساخت یک گلخانه خانگی در شرایطی کاملا اقتصادی و دارای بهره وری بالا باشد و همان گلخانه در شرایطی دیگر کاملا بی فایده باشد. پس ابتدا یک کاغذ و خودکار آماده کنید و شرایط خود را مشخص نمایید. پس از مشخص شدن شرایط میتوانید درخواست خدمات ساخت گلخانه از کارشناسان گلخانه ایران نمایید و یا با اطلاعات موجود در همین مقاله تصمیم خود را برای طراحی و ساخت گلخانه نهایی کنید.

مرحله اول : گلخانه چگونه قرار است ساخته شود؟

آموزش ساخت گلخانه خانگی
ساخت این گلخانه خانگی به چه صورت انجام گرفته؟ نظر خود را کامنت کنید

در مرحله ی اول باید مشخص شود که گلخانه چگونه قرار است ساخته شود؟ به صورت یک واحد مستقل یا به صورت قسمتی از ساختمان جدید و یا در تماس با آن. گلخانه هایی که به صورت متصل به هم ساخته میشوند، معمولا کم هزینه تر بوده و دسترسی به آن ها آسان تر است. اما در این گونه گلخانه ها معمولا گیاهان نور کمتری دریافت میکنند.

گلخانه هایی که به صورت پیوسته و متصل به هم ساخته میشوند، اصولا باید رو به سمت جنوب ساخته شوند. چرا که گلخانه هایی که در جهت های دیگر ساخته میشوند، از کارایی کمتری برخوردارند. البته در مناطق مسکونی، جهت و مکان ساختمان های دیگر ممکن است محدودیت هایی را برای ساخت گلخانه خانگی ایجاد کند.

مرحله دوم: هدف از ساخت گلخانه چیست؟

در مرحله دوم، باید هدف از ساخت گلخانه خانگی مشخص گردد. چرا که مقاصدی که گلخانه ها برای آن ها تهیه میشوند، متفاوت است. ممکن است گلخانه به منظور استفاده در سراسر سال طراحی شود یا فقط به منظور نگهداری و پرورش گیاهان در بهار و پاییز. در این مرحله، هدف خود از داشتن گلخانه خانگی را به طور واضح مشخص نمایید.

هزینه ساخت گلخانه خانگی، با توجه به اندازه و تجهیزات آن متفاوت است. در این مقاله ضمن آموزش تجهیزات و شرایط مورد نیاز ساخت گلخانه خانگی به آموزش ساخت گلخانه خانگی ارزان هم میپردازیم.

مرحله سوم: گلخانه در چه ابعادی باشد؟

آموزش ساخت گلخانه خانگی کوچک و ارزان
ابعاد مورد نظر خود در ساخت گلخخانه خانگی را مشخص کنید!

در مرحله سوم، مشخص کنید که ابعاد گلخانه شما چند متر مربع می تواند باشد؟ شما میتوانید گلخانه مورد علاقه خود را در هر ابعادی که دوست دارید بسازید. اما کوچک ترین گلخانه ای که کارایی مناسبی داشته باشد و نسبت به هزینه ها به صرفه باشد، ۱۸.۵ متر مربع میباشد. اما این مقدار را به ۶ متر هم میتوانیم کاهش بدهیم.

مرحله چهارم: هزینه ساخت گلخانه خانگی چقدر است؟

هزینه ساخت گلخانه خانگی، به طور کلی به اندازه ی آن و متریال استفاده شده و نوع ماده ی پوشش دهنده بستگی دارد.

اسکلت گلخانه میتواند از جنس فلز و یا چوب باشد. پوشش گلخانه نیز میتواند از جنس های متفاوتی مانند: فایبرگلاس، اکریلیک، شیشه، پلی کربنات، پلی اتلین و… باشد.

ساخت گلخانه خانگی با اسکلت چوبی معمولا از آسان ترین و ارزان ترین روش های ساخت گلخانه است.

معمولا بیشترین هزینه ساخت گلخانه خانگی مربوط به ساخت آن با قاب فلزی و پوشش شیشه ای است.

کمترین هزینه ساخت گلخانه خانگی نیز مربوط به ساخت گلخانه خانگی با قاب چوبی و پوشش پلی اتیلن است.

برای ایجاد مقاومت در برابر وزش باد میتوان فضای بین لایه های پوشش را از هوا خالی کرد.

در این مرحله، با توجه به شرایط موجود و بودجه خود، نوع سازه را مشخص نمایید.

مرحله پنجم: در کدام یک از جهت های جغرافیایی گلخانه ام را بسازم؟

موقعیت مناسب برای ساخت گلخانه خانگی در نمای جنوبی و یا جنوب شرقی است. چرا که در این جهات گلخانه بیشترین مقدار نور را دریافت میکند.

همچنین نور تابیده شده از جهت شرق در زمان صبح برای گیاهان کافی است. چرا که نور صبح بیشترین میزان کارایی و مطلوبیت را برای گیاه دارد و گیاهان در این حالت فرآیند تولید غذا را زودتر آغاز کرده و به حداکثر رشد میرسند.

انتخاب های بعدی برای جهت گلخانه جهت های غربی و جنوب غربی میباشد و آخرین جهت با کمترین مطلوبیت نمای شمالی است که تنها برای گیاهانی که نور کمی لازم دارند، مناسب است.

مرحله ششم: سیستم های تهویه و حرارتی مورد نیاز و هزینه های آن چیست؟

هزینه ی تجهیزات حرارتی و تهویه ای نیز به نوع آن ها و متراژ گلخانه بستگی دارد. میتوان با انرژی خورشیدی نیز انرژی مورد نیاز گلخانه ها را نیز تامین کرد که به مهندسی خاصی نیاز دارد. تهویه گلخانه باید بسیار زیاد باشد. زیرا ممکن است از انواع روش سمپاشی برای گیاهان استفاده شود که این هوای آلوده باید سریعتر تخلیه شود.

نوع منبع حرارتی با توجه به هزینه سرمایه اولیه در نظر گرفته شده و هزینه های عملیاتی تعیین میشود.

گرمای گلخانه اصولا توسط هوای داغ، بخار و یا آب داغ گرم تامین میشود. گرمایش به وسیله ی بخار آب و یا آب داغ هزینه ی نصب بالایی دارند. گاهی به صورت تکمیلی بقیه گرمای مورد نیاز گلخانه بوسیله ی گرمکن های الکتریکی تامین میشود. هزینه ی اولیه گرمکن های الکتریکی کم، اما هزینه های عملیاتی آن ها بالاست.

همچنین گلخانه به فن های گردش هوا نیاز دارد تا در زمستان که هوا سرد است، هوا را به صورت یکنواخت در گلخانه پخش کند. در غیر این صورت هوای گرم به سمت بالای گلخانه رفته و هوای سرد در قسمت پایین قرار میگیرد و ممکن است به گیاهان آسیب بزند.

در این مرحله سیستم تهویه و گرمایشی انتخاب و هزینه آن برآورد می گردد.

مرحله هفتم: وسایل کنترل اتوماتیک در ساخت گلخانه ضروری است؟

گیاهان متفاوت به محدوده دمایی متفاوتی نیاز دارند. پس دمای گلخانه بسته به نوع گیاه انتخاب میشود.

دمای داخل گلخانه باید در طول روز ثابت بوده و در شب ۱۰ درجه فارنهایت کمتر باشد. 

وسایل کنترل اتوماتیک میتوانند بسیار مفید باشند. ترموستات ها، رطوبت سنج ها، زمان سنج ها و… میتوانند ترکیب شده و کنترل دقیق دما و رطوبت را به دست شما دهند.

سیستم های اتوماتیک را نیز میتوان به صورت دستی سر هم کرد و یا به صورت پکیج خریداری کرد.

آموزش ساخت گلخانه خانگی

در آخر نیز به آموزش نحوه ساخت یک گلخانه ی کوچک و آسان میپردازیم:

برای ساخت این نوع گلخانه برای سادگی کار میتوانید از لوله های PVC یا همان لوله های مخصوص لوله کشی آب استفاده کنید.

برای زیاد شدن مقاومت گلخانه بهتر است که از لوله های مقاوم و چند لایه استفاده کنید.

گلخانه ای در این سایز بیشتر برای کاشت و پرورش بذر ساکولنت و کاکتوس مناسب است.

به علت کوچک بودن گلخانه، احتمال افزایش زیاد دمای داخل گلخانه بالا میرود و به همین علت بهتر است که گلخانه را در محلی قرار دهید که در معرض تابش شدید آفتاب نباشد.

آفتاب صبح یا عصر برای پرورش گیاهان کافی است. در صورت تابش شدید آفتاب میتوانید از توری یا پارچه برای کاهش نور مستقیم استفاده کنید.

مرحله اول: تهیه نقشه

قبل از شروع کار باید اندازه ی مورد نظرتان را تعیین کنید و نقشه ی آن را بر روی کاغذ بکشید و سپس متناسب با آن لوله و تجهیزات تهیه کنید.

مرحله دوم: ساخت پایه گلخانه

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلخانه خانگی کوچک
مرحله دوم ساخت گلخانه خانگی

قسمت پایینی گلخانه را با لوله درست کنید.

به منظور ایجاد مقاومت و عدم تکان خوردن گلخانه در باد و شرایط محیطی دیگر، مقاوم سازی انجام دهید. این کار را میتوانید به وسیله ی استفاده از پایه سیمانی، پیچ کردن به دیوار و یا زمین و… انجام دهید.

مرحله سوم: ساخت اسکلت گلخانه

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلخانه خانگی کوچک
مرحله سوم ساخت گلخانه خانگی

بعد از ساخت قسمت پایه ی گلخانه بقیه قسمت ها را مطابق با نقشه ای که کشیده اید ،به هم متصل کنید.

حتما برای گلخانه درب هم در نظر بگیرید.

برای تعبیه در میتوانید از زیپ و یا نایلون استفاده کنید.

مرحله چهارم: ایجاد پوشش گلخانه

آموزش مرحله به مرحله ساخت گلخانه خانگی کوچک
مرحله چهارم ساخت گلخانه خانگی

در آخر نیز باید پوشش گلخانه را اضافه کنید. برای این کار میتوانید از نایلون و یا صفحات پلی کربنات استفاده کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر:

گلخانه در ویکی پدیا

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۴.۲ / ۵. تعداد آرا: ۱۱

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.