انواع خاک گلدان

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۳
(۳۶)

لطفا ترکیب های زیر را به خاطر بسپارید تا در همین مقاله به بررسی هر یک بپردازیم.

بهترین ترکیب خاک برای گلدان

ترکیب اول: ⅓ پرلیت + ⅓ کوکوپیت + ⅓ پیت ماس

ترکیب دوم: ⅓ پرلیت + ⅔ پیت ماس

ترکیب سوم: ⅓ پرلیت + ⅔ کوکوپیت

ترکیب چهارم: ⅓ پرلیت + ⅔ پالم پیت

ترکیب پنجم: ⅔ خاک تورب جنگل + ⅓ ماسه شسته

ترکیب ششم: ⅔ خاک باغچه + ⅓ ماسه شسته + کمی کود گاوی پوسیده

بهترین خاک گلدان برای تکثیر

ترکیب اول: ½ پرلیت + ½ کوکوپیت

ترکیب دوم: ½ پرلیت + ½ پیت ماس

ترکیب سوم: ½ پرلیت + ½ پالم پیت

ترکیب چهارم: ½ ماسه + ½ خاک تورب

ترکیب پنجم: ½ خاک باغچه + ½ ماسه شسته + کمی کود گاوی پوسیده

سلام خدمت شما همراه گرامی که به فکر گیاه قشنگتون هستید. قاسمی هستم و امروز قصد دارم با انواع خاک گلدان آشناتون کنم. بیاید باهم یاد بگیریم چطوری خاک های خوب رو از خاک های تقلبی بازار تشخیص بدیم و با ترکیب خاک های مختلف، گلدانمون رو از بهترین خاک پر کنیم.

نکات کلیدی قبل از خرید خاک گلدان

انتخاب و ترکیب بهترین نوع خاک گلدان برای حرفه ای ها بسیار ساده و پیش پا افتادست، اما ممکنه برای فرد مبتدی، به این راحتی ها نباشه. پس این نکته ها رو به یاد داشته باشید:

  • هیچوقت صرفا به این دلیل که فروشنده میگه این خاک خوب هست، اقدام به خرید نکنید! خیلی از خاک های بازار تقلبی هستند و موادی دارند که باعث میشه گیاه مریض شه یا در بهترین حالت رشد کندی داشته باشه.
  • برای ساخت خاک گلدان میشود ترکیب های مختلفی از شن و ماسه، خاک رس، خاک باغچه، خاک جنگل، خاک بستر رودخانه، خاک برگ، لای یا سیلت، خاک تورب یا پیت ماس، ورمی کمپوست، پرلیت و کوکوپیت استفاده کرد. خاک های ذکر شده هیچ یک به تنهایی کافی نیستند.
  • نیاز نیست تمامی خاک ها و اصطلاحات دشوار خاک شناسی را حفظ کنید. کلمات خاک سبک، خاک سنگین، زهکش، خلل و فرج و میزان نگهداری آب رو یاد بگیرید کافی هست.
  • هیچوقت به خاطر قیمت خرید نکنید. بعضی خاک ها با وجود قیمت پایین با ارزش هستند. گاهی اوقات هم قیمت خاک بالاست اما کیفیت و کارایی لازم را ندارد و قیمت بالا تضمینی برای خرید نیست!

در حالی که گلفروشی ها انواع مختلف خاک های ترکیبی گلدان را به فروش می رسانند، هنوز باید بدانید که چه خاکی برای گیاه شما بهتر است. اما نیاز نیست با تمامی این خاک ها و اصطلاحات سخت آن ها آشنا شوید. در این مقاله شما را با ۴ نوع از انواع خاک گلدانی آشنا می کنم و میزان هر یک از آنها را در ترکیب خاک گلدان توضیح می دهم تا بتوانید گلدان هایتان را با کم ترین هزینه با بهترین خاک گلدان پر نمایید. با این مقاله همراه گلخانه ایران باشید.

فیلم معرفی انواع خاک گلدان

در صورتیکه مشاهده ویدیو را به خواندن مقاله ترجیح می دهید، فیلم معرفی انواع خاک گلدان را از دست ندهید.

خاک گلدان چیست؟

خاک گلدان از نظر فنی اصلا خاک نیست. خاک گلدان، ترکیبی از مواد مختلف مانند خزه اسفاگنوم، پرلیت، پوست درخت، کمپوست، ورمیکولیت و… است که شامل مواد مغذی مورد نیاز گیاه است.

از آنجا که خاک انواع مختلفی از قارچ ها و عوامل بیماری زا را جذب می کند که می توانند باعث مرگ گیاه شوند، ترجیحا از خاک برای گیاهان گلدانی استفاده نمی شود. به جای خاکی که تشکیل دهنده کره زمین است، از ترکیب مواد مختلف استفاده می کنیم. ترکیب درست مواد، باعث ایجاد زهکشی بهتر می شود، همچنین مواد مغذی و حتی تقویت کننده های بیشتری در اختیار گیاه قرار می دهد. در ادامه مقاله، منظور از خاک گلدان همان ترکیب مواد مختلف میباشد.

خاک گلدان گران است و برای گیاهانی که داخل گلدان در داخل یا خارج خانه نگهداری می شود، بهترین انتخاب است.

تفاوت خاک گلدان با خاک باغبانی

شاید به عنوان یک باغبان تازه کار، اولین سوال شما هنوز این باشد که “تفاوت خاک گلدان و خاک باغبانی چیست؟ “

بسیاری از ما در ابتدا همین سوال را داشتیم. چرا خاکی که برای رشد گیاهان در زمین استفاده می شود، آنقدر خوب نیست که بتوان از آن برای گیاهان آپارتمانی و گلدانی استفاده کرد؟

تفاوت های قابل توجهی بین خاک باغبانی و خاک گلدان وجود دارد.

  1. استفاده از خاک باغبانی در گلدان، برای رشد مطلوب گیاه، کافی نیست.
  2. خاک باغبانی، مواد مغذی لازم و شرایط ضروری برای رشد گیاهان گلدانی را ندارد. در حالیکه خاک گلدان تا لبه با تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه پر می شود.
  3. خاک باغبانی زهکشی مناسب برای گیاهان آپارتمانی را ندارد. خاک باغبانی دارای خلل و فرج کمتر است و آب را حفظ می کند و گیاهان حساس را از بین می برد. خاک گلدان به زهکشی و توزیع یکنواخت آب برای جذب گیاه کمک می کند. توانایی برتر خاک گلدان در زهکشی دلیل اصلی استفاده از آن برای اکثر گیاهان داخلی است.
  4. خاک باغبانی همچنین حاوی حشرات و قارچ های مختلف است که برای گیاهان آپارتمانی کشنده است. ” خاک گلدان ” بدون خاک است و این آفات وحشتناک را در خود جای نمی دهد.

با این حال، خاک گلدان گران و برای استفاده در باغ غیراقتصادی است. آنها را منحصراً برای گیاهان گلدانی خود نگه دارید. گیاهان باغ با مشکلات مشابه گیاهان گلدانی روبرو نیستند و می توانند با خاک باغبانی به خوبی رشد کنند.

انواع خاک گلدان با عکس

برای ساخت خاک گلدان میشود ترکیب های مختلفی از شن و ماسه، خاک رس، خاک باغچه، خاک جنگل، خاک بستر رودخانه، خاک برگ، لای یا سیلت، خاک تورب یا پیت ماس، ورمی کمپوست، پرلیت و کوکوپیت استفاده کرد. خاک های ذکر شده هیچ یک به تنهایی کافی نیستند.

پیت ماس یا خاک تورب

پیت ماس در خاک گلدانی
پیت ماس خاک گلدانی غنی و ارزان

اولین خاکی که باید تهیه نمایید، پیت ماس یا خاک تورب می باشد. خاکی بسیار قوی برای انواع گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد و قیمت بسیار پایین و مناسبی نسبت به دیگر انواع خاک گلدان دارد. این نوع خاک گلدانی از بقایای برگ های پوسیده، جلبک ها و خزه ای به نام اسفاگنوم تشکیل شده است. توجه کنید که پیت ماس رنگی سیاه با دانه بندی درشت دارد. برای داشتن خاکی سبک با زهکشی بالا و تنفس خوب گیاه، حتما پیت ماس تهیه نمایید. اما پیت ماس به تنهایی برای گیاهان آپارتمانی کافی نیست و نیاز است با پرلیت ترکیب گردد.

خاک تورب را با نام پیت ماس می توان از گلخانه ها خرید. اما اگر به جنگل دسترسی دارید، می توانید خاک تورب رایگان و عالی داشته باشید. خاک های رویی که شامل برگ و بقایای گیاهی است را کنار بزنید. به خاکی سیاه و نرم می رسید. این خاک، همان خاک تورب است.

پرلیت

پرلیت یا پرلایت برای خاک گلدان
پرلیت با رنگی سفید و بدون خاصیت مواد غذایی

پرلیت یا پرلایت، از انواع خاک گلدانی و به رنگ سفید می باشد. برای بالا بردن تخلخل و زهکشی و نگهداری رطوبت و افزایش قدرت ریشه زایی کاربرد دارد و خاصیت مواد غذایی ندارد. پرلایت از گدازه های آتشفشانی می باشد که رنگ اولیه آن قهوه ای بوده و پس از طی فرآیندی به رنگ سفید در آمده و پودر می شود. قدرت نگهداری آب توسط پرلیت، ۷ برابر وزن خود می باشد.

دقت کنید که دانه های آن همانند سنگ سفت بوده و نباید آن را با دانه های یونولیت اشتباه گرفت. بعضا در خاک های آماده که به فروش می رسد، سودجویان دانه های یونولیت بکار می برند که شدیدا آسیب زننده بوده و باعث پوسیدگی ریشه و بیماری های قارچی می گردد.

این نوع خاک گلدان به همراه مشخص در ترکیب خاک گلدان استفاده گردد.

کوکوپیت

کوکوپیت در ترکیب خاک گلدان
کوکوپیت با خاصیت غذایی بالا و نگهداری آب بالا

کوکوپیت از پوست درخت نارگیل تهیه می شود و برای انواع گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد. رنگ آن بسیار نزدیک به رنگ پوست نارگیل و قیمت آن بالا می باشد. استفاده از آن به تنهایی باعث پوسیدگی ریشه می گردد و حتما در ترکیب با خاک های دیگر استفاده شود.

کوکوپیت قابلیت نگهداری آب بالایی دارد و در نتیجه نیاز به آبیاری گیاهان را کاهش می دهد. باعث ایجاد تخلخل هوایی بالا و نفس کشیدن گیاه می شود. مواد مغذی و خاصیت غذایی بالایی داشته و ریشه زایی را افزایش می دهد.

پالم پیت

پالم پیت همان کوکوپیت ایرانی است. پالم پیت از فراوری درخت نخل خرما تهیه شده و از نظر ساختاری بسیار شبیه به کوکوپیت است. در آزمایشات صورت گرفته مشخص شده که پالم پیت از بسیاری جهات از کوکوپیت نیز بهتر است. قیمت پالم پیت از کوکوپیت پایینتر و اقتصادی تر می باشد.

پوکه معدنی

پوکه معدنی برای خاک گلدان اپارتمانی
پوکه معدنی برای ایجاد زهکشی در گلدان

پوکه معدنی مخصوص گلدان با پوکه های ساختمانی متفاوت است. اندازه آن کوچک تر بوده و شکل آن متفاوت می باشد. دارای موادی همچون کلسیم، نیتروژن، پتاسیم، بور، کلر، آهن، منگنز، مولیبدن و روی می باشد. رشد گیاه را افزایش داده و کیفیت گیاه را بالا می برد. آب اضافی گلدان به راحتی خارج شده و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می کند همچنین رطوبت کافی را در خاک نگه داشته و دفعات آبیاری را کاهش می دهد. از پوکه معدنی اغلب در ته گلدان به عنوان زهکش استفاده می شود. اما بعضا در داخل خاک نیز استفاده می شود که بهتر است به جای آن از پرلیت استفاده گردد.

آموزش ترکیب خاک گلدان آپارتمانی

ترکیب خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی
ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت

ابتدا برای زهکشی مناسب، چند سوراخ در ته گلدان ایجاد نمایید تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری نمایید. سپس ته ظرف مقداری پوکه معدنی بریزید تا زهکشی ایجاد شده و آب اضافی از گیاه خارج و رطوبت آن داخل گلدان باقی بماند.

برای اغلب گیاهان آپارتمانی، به میزان ۲/۳ از کل خاکی که نیاز دارید، کوکوپیت و ۱/۳ دیگر را پرلیت بریزد و خوب مخلوط نمایید و روی پوکه معدنی بریزید.

برای گیاهانی مانند بامبو و نخل مرداب که به رطوبت بیشتری نیاز دارند، ۱/۲ کوکوپیت و ۱/۲ پرلیت استفاده نمایید.

برای کاکتوس و گیاهان گوشتی که به زهکشی بالایی نیاز دارند، از پرلیت بیشتری استفاده نمایید.

برای قلمه زنی نیز از ۱/۲ کوکوپیت و ۱/۲ پرلایت استفاده نمایید.

در صورتیکه تمایل به کاهش هزینه دارید، به جای کوکوپیت از پیت ماس در مقادیر گفته شده استفاده نمایید.

همچنین می توانید کوکوپیت و پیت ماس را به مقدار مساوی ترکیب و همراه پرلیت در مقادیر گفته شده استفاده کنید.

ساخت خاک گلدان از خاک باغچه و ماسه

برای استفاده از خاک باغچه و ماسه این نکات را رعایت کنید:

ماسه ساختمانی را چندین بار بشویید تا چسبندگی آن از بین برود.

استفاده از ماسه بستر رودخانه بهتر از ماسه ساختمانی است.

خاک باغچه را درون تشت آهنی ریخته و روی حرارت بگذارید و نیم ساعت به آن حرارت ملایم بدهید. بدین شکل آفات و ویروسها، قارچ ها، تخم حشرات و بذر علف های هرز از بین خواهد رفت.

۲/۳ خاک باغچه را با ۱/۳ ماسه شسته شده مخلوط نمایید. می توانید یک مشت کوچک کود گاوی کاملا پوسیده و بدون بو به این ترکیب اضافه کنید تا مواد مغذی آن بیشتر شود.

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۳ / ۵. تعداد آرا: ۳۶

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.