تاریخچه اصلی فنگ شویی

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۵
(۱)

در این مقاله با تاریخچه فنگ شویی آشنا خواهیم شد. اگر به دنبال آموزش های رایگان فنگ شویی هستید، سری مقالات فنگ شویی ما را دنبال کنید.

خدمات پاکسازی انرژی منزل و محل کار
خدمات پاکسازی انرژی توسط گلخانه ایران

استفاده از فنگ شویی در طول تاریخ

از نظر تاریخی در بسیاری از نقاط چین، فنگ شویی برای جهت‌دهی ساختمان‌ها و سازه‌های معنوی مهم مانند گورها، و همچنین خانه های مسکونی و سازه‌های دیگر استفاده می‌شد. یک دانشمند می‌نویسد که در جوامع غربی معاصر، “فنگ شویی معمولاً به طراحی داخلی برای سلامت و ثروت محدود شده است. این مورد را می توان با دقت به هزینه های گزافی که ‘مشاوران فنگ شوی’ و برخی معماران برای تحلیل، مشاوره و طراحی خود دریافت می‌کنند، کاملا متوجه شد.

فنگ شویی از نظر علم معاصر

از نظر علم معاصر، مفهوم چی و سایر تشکیل‌دهنده‌های انرژی حیاتی به عنوان یک شبه علم محسوب می‌شود و فنگ شویی به عنوان یک نمونه نمادین از شبه علم توصیف شده است. با این حال، برخی از دانشمندان معاصر به جای اینکه این حوزه را به عنوان یک شبه علم بپذیرند، آن را به عنوان یک سنت فرهنگی کاملا غیر علمی تلقی می‌کنند.


آغاز تاریخچه فنگ شویی

طبق شواهد، اولین استفاده ها از فنگ شویی متعلق به تمدن های یانگ شائو (هزاره سوم قبل از میلاد ) و هانگ شان ( ۴۷۰۰ تا ۲۹۰۰ سال قبل از میلاد) می باشد. تا قبل از اختراع قطب نما، فنگ شویی از علم ستاره شناسی برای یافتن همبستگی‌های بین انسان و جهان استفاده می‌کرد. در ۴۰۰۰ قبل از میلاد و پس از انقلاب زمستانی (لحظه‌ای در ستاره‌شناسی که خورشید از دید ناظر زمینی در بیش‌ترین فاصله زاویه‌ای (۲۳٫۵ درجه) با خط استوا قرار دارد)، درب خانه ها در بانپو (یک شهر و منطقه باستانی در چین) با ستاره یینگ‌شی هم تراز می‌شدند تا خانه‌ها بیشترین بهره را از نور خورشیدی ببرند.

به گفته شی چینگ (کهن‌ترین کتاب حاوی سخنان منظوم به زبان چینی )، در دودمان ژو، یینگ‌شی به نام دینگ شناخته می شد و از آن برای نشان دادن زمان مناسب برای ساخت پایتخت استفاده می شد. محوطه دادیوان در اواخر یانگ شائو (حدود ۳۵۰۰–۳۰۰۰ قبل از میلاد) شامل یک ساختمان کاخ مانند در مرکز آن است. ساختمان رو به جنوب است و با میدان بزرگی هم مرز و با ساختمان دیگری هم محور است. ظاهراً فعالیت‌های جمعی در این مکان صورت می گرفته است.

یافته های تاریخی

مقبره ای در پویانگ (حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد) حاوی موزاییک‌هایی است که روی آن ها نقشه ستاره‌ای چینی طراحی شده است. در این طراحی ستاره‌های اژدها، ببر و بیدو ( دب اکبر ) – در امتداد یک محور شمال-جنوب قرار گرفته اند. وجود هر دو شکل دایره و مربع در مقبره پویانگ، نشان می دهد که آیین کیهان نگاری گیتیان (در این آیین زمین به صورت مربع و آسمان به شکل دایره است) در جامعه چینی از مدت ها پیش وجود داشته است.

کیهان‌نگاری که شباهتی به دستگاه‌ها و فرمول‌های فنگ شویی مدرن دارد، بر روی یک قطعه یشم در هان شان، مربوط به حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد، کشف شده است. باستان شناس لی زواقین این طرح را به اسطرلاب (ابزار ستاره شناسی قدیمی) لیورن، ژینان ژن و لووپان مرتبط می داند.

با شروع قصرسازی در دوران ارلیتو (۱۹۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد)، تمام شهرهای پایتخت چین از قوانین فنگ شویی برای طراحی و چیدمان خود پیروی کردند. در دوران ژو، کائوگونگ جی این قوانین را مدون کرد. طبق کتابچه راهنمای نجاری، لو بان جینگ (نسخه خطی لو بان) تمامی سازه ها. گورها و مقبره ها از پویانگ تا ماوانگدویی و فراتر از آن، باید از قواعد فنگ شویی پیروی می کردند. طبق قدیمی ترین اسناد، به نظر می رسد که ساختار قبرها و خانه ها از قوانین یکسان پیروی می کردند.

ابزار و تکنیک‌های اولیه در تاریخ فنگ شویی

بعضی از پایه‌های فنگ شویی به بیش از ۳۵۰۰ سال قبل از اختراع قطب‌نما برمی‌گردد و منشأ آنها نجوم چینی است. برخی از تکنیک‌های فعلی به چین نوسنگی باز می گردند، در حالی که برخی دیگر بعداً در دودمان‌های هان، تانگ، سونگ و مینگ افزوده شدند.

تاریخ اخترشناسی فنگ شویی در توسعه ابزارها و تکنیک‌ها آشکار است. به گفته Zhouli، اولین ابزار فنگ شویی ممکن است یک سنجاب باشد. چینی‌ها از ستاره‌های حلقوی برای تعیین محور شمال-جنوب مسکن‌ها استفاده می‌کردند. این تکنیک توضیح می‌دهد که چرا کاخ‌های شانگ در شیائوتون ۱۰ درجه شرق از شمال واقع شده‌اند.

در برخی از موارد، همانطور که پل ویتلی به یادآوری کرد، آن‌ها زاویه را بین جهات خورشید در طلوع و غروب برش کردند تا شمال را پیدا کنند. این تکنیک ترازمندی دقیق‌تر دیوارهای شانگ در یانشی و ژنگژو را توضیح می‌دهد. مراسم استفاده از ابزار فنگشویی نیازمند آن بود که یک پیش‌بین برای بررسی پدیده‌های آسمانی فعلی و تنظیم دستگاه و تنظیم موقعیت خود نسبت به دستگاه باشد.

تاریخچه فنگ شویی در توسعه ابزارها و تکنیک ها قابل توجه است. به گفته ژولی، ابزار اصلی فنگ شویی ممکن است یک اشاره گر بوده باشد. چینی ها از ستاره های دور قطبی برای تعیین محور شمال-جنوب سکونتگاه ها استفاده می کردند. این تکنیک توضیح می‌دهد که چرا کاخ‌های شانگ در یین در ۱۰ درجه شرق شمال قرار دارند. در برخی از موارد، آنها برای یافتن شمال، زاویه بین جهت طلوع و غروب خورشید را نصف می کردند. استفاده از ابزار فنگ شویی نیاز به پیشگویی داشت تا پدیده های فعلی آسمان را بررسی کند، دستگاه را تنظیم کند و موقعیت آنها را نسبت به دستگاه تنظیم کند.

قدیمی‌ترین نمونه‌های ابزارهای استفاده‌شده برای فنگ شوی، اسطرلاب های لیورن یا همان شی هستند که از یک تخته دو رو با خطوط نجومی تشکیل شده‌اند. قدیمی ترین نمونه‌های اسطرلاب لیورن از مقبره‌هایی کشف شده است که بین ۲۷۸ قبل از میلاد تا ۲۰۹ قبل از میلاد قدمت دارند. نشانگان روی یک لیورن/شی و قطب‌نماهای اولیه تقریباً یکسان هستند.قطب نما مغناطیسی بعد از اختراع برای فنگ شویی مورد استفاده قرار گرفت. ابزار سنتی فنگ شویی شامل لوپان یا قاشقی است که به سمت جنوب اشاره می کند.

تاریخچه آغاز محبوبیت فنگ شویی

پس از سلسله سونگ، پیشگویی به عنوان یک نهاد سیاسی شروع به افول کرد و در عوض به یک امر خصوصی رو به رشد تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان و پیشگویان فنگ شویی خدمات خود را به بازار عمومی کشاندند و فنگ شویی فرصت پیدا کرد تا به سرعت محبوبیت خود را افزایش دهد.

در اواخر سلسله چینگ، فنگ شویی بسیار محبوب شد. فقر گسترده و استبداد فزاینده دولت، منجر به این شد که فنگ شویی به طور گسترده در مناطق روستایی انجام شود.

در طول صد سال تحقیر ملی چین، فنگ شویی مورد تشویق ضمنی دولت به عنوان روشی برای مقاومت استعماری قرار گرفت. از طریق نظامی‌سازی روستاها، اعیان محلی از فنگ شویی برای توجیه و ترویج حملات مردمی علیه مبلغان مذهبی و زیرساخت‌های استعماری استفاده کردند. این امر به نخبگان محلی و مقامات دولتی این امکان را داد که از فراسرزمینی خارجی عبور کرده و حاکمیت محلی را حفظ کنند. این اتفاق، علاوه بر جنبه های فرهنگی، فنگ شویی را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای مرزبندی هویت خارجی و چینی کرد.

در دوره صد سال اهانت چین، فنگ شویی شروع به دریافت تشویق ضمنی دولت به عنوان یک روش مقاومت کولونیال کرد. از طریق نظامی‌سازی مناطق روستایی، اقشار محلی از فنگ شویی برای توجیه و ترویج حملات علیه رسولان و زیرساخت‌های کولونیال استفاده کردند. این به اشراف محلی و مقامات دولت امکان داد خودروی خارجی را بگذرانند و حاکمیت محلی را حفظ کنند. این، به علاوه جنبه‌های فرهنگی فنگ شوی، این تمرین را به عنوان یک بیان قدرتی از تفاوت‌های فرهنگی بین هویت‌های خارجی و چینی نمود.

پس از ظهور چین مشروطه، مذهب و کیمیای سنتی بیش از هر زمان دیگری سرکوب شدند، به نام صفای ایدئولوژیک. این دوران، جرم‌گذاری‌های غیرمتمرکز مانند فنگ شویی بهترین تطابق را برای زنده ماندن پیدا کردند. به همین دلیل، فنگ شویی یکی از تنها اشکال جایگزین تفکر درون مناطق روستایی چین شد. متخصصان فنگ شویی همچنان مورد تقاضا بالایی بودند، به رغم حملات مکرر برای سرکوب این تمرین.

پس از اصلاحات اقتصادی چین، فنگ شویی به دوره‌ای از رونق و تجدید حیات وارد شد. با افزایش آزادی اقتصادی و تشویق به رقابت اجتماعی و فردی، فنگ شویی به علت تمرکز بر فردگرایی و توجیه بی اخلاقی تفاوت‌های اجتماعی، موفق به پیدا کردن جایگاه جدیدی شد.

در این مقاله با تاریخچه فنگ شویی به طور کامل آشنا شدیم.

منبع:

فنگ شویی در ویکی پدیا

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۵ / ۵. تعداد آرا: ۱

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.