چگونه بیماری های سانسوریا را درمان کنیم؟

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۲.۹
(۳۶)

آیا سانسوریا نیز دچار بیماری یا آفات می شود؟ پاسخ مثبت است. با وجود اینکه سانسوریا را به عنوان گیاهی مقاوم میشناسیم که قابلیت اکسیژن سازی و تصفیه کنندگی هوا دارد، این گیاه دچار آفات و بیماری می شود و در صورت عدم توجه به موقع ممکن است از دست برود! در این مقاله به ۲۰ مورد از آفات و بیماری های سانسوریا پرداخته و راه درمان هریک را برایتان ذکر خواهیم نمود.

به طور کلی آفات سانسوریا به شکل های زیر می باشد:

  • شپشک آرد آلود
  • پشه های ریز
  • قارچ ها
  • تریپس یا ویروس موزاییک

انواع بیماری های سانسوریا نیز به صورت زیر می باشد:

  • خشک شدن برگ ها
  • خشک شدن و تغییر رنگ نوک برگ ها
  • افتادگی برگ ها
  • زرد شدن برگ ها
  • لوله شدن و پیچ خوردگی برگ ها
  • چروک شدن برگ ها
  • مشکی شدن برگ ها
  • قهوه ای شدن و لکه قهوه ای برگ ها
  • باریک شدن برگ ها
  • ترک خوردن برگ ها
  • شل و آبدار شدن برگ ها همراه پف کردن
  • کمرنگ شدن برگ ها
  • پوسیدگی برگ و ریشه ها
  • شکستگی، آسیب دیدگی و زدگی
  • رشد کند و یا رشد نکردن
  • قارچی شدن برگ ها

نشانه های وجود حشرات و آفات در سانسوریا و روش های درمان آن

در صورتی که متوجه اثری از جویده شدن یا خوردگی، وجود زخم یا سوراخ روی برگ ها، پلاسیده شدن برگ ها و یا لارو حشرات شدید، سانسوریا را معاینه کنید و طبق دستورالعمل های زیر، اقدام به درمان آن نمایید:

بیماری های قارچی سانسوریا

قارچ سانسوریا در صورتی ایجاد می شود که رطوبت این گل بالا باشد. در چه صورتی رطوبت این گیاه بالا می رود؟ اگر گیاه را بیش از حد آبیاری میکنید، در هنگام آبیاری داخل برگ ها آب میریزید و تخلیه نمی کنید! از غبار پاشی روی این گیاه استفاده می کنید یا از خاک آلوده و بدون زهکشی استفاده کرده اید، بستر مناسب ایجاد بیماری قارچی در این گیاه را فراهم کرده اید!

علائم قارچی شدن شامل موارد زیر می باشد:

۱- وجود لکه های قهوه ای و قرمز به شکل تاول روی برگ ها

بیماری های قارچی سانسوریا
وجود لکه و تاول قهوه ای روی برگ سانسوریا

در فصل گرم نوعی قارچ با نام Drechslera erythrospila، باعث ایجاد لکه های قهوه ای یا قرمز به شکل تاول های آبدار روی برگ های انواع سانسوریا می گردد. علت این قارچ رطوبت بالا و نبود گردش هوای مناسب است. در اینصورت گردش هوای مناسب ایجاد کنید و از قارچ کش استفاده نمایید.

۲- بوی نامطبوع در اطراف گلدان و تغییر رنگ ریشه به مشکی و قهوه ای، تغییر رنگ محل اتصال برگ به ریشه یا همان طوقه

در صورت وجود این علائم، قارچ در ریشه وجود دارد. در این صورت ریشه های آلوده را جدا کنید و ریشه را در محلو قارچ کش فرو ببرید. به جای قارچ کش، میتوانید از آبی که در آن پودر ذغال چوب ریخته اید، استفاده نمایید.

گلدان سانسوریا را نیز پاک سازی کنید. همچنین اگر بستر سانسوریا دارای زهکشی نامناسب است، بستر را بهبود دهید.

۳- وجود زخم، خوردگی و لکه های سفید، شل شدن و حالت آبکی برگ ها

بلایت جنوبی در بیماری های سانسوریا
وجود بلایت جنوبی روی برگ های سانسوریا

این علائم توسط نوعی قارچ به نام Sclerotium rolfsii ( بلایت جنوبی ) ایجاد می گردند. در صورت وجود این قارچ، در طول ۷ الی ۱۰ روز برگ ها نرم و پژمرده می شوند و حالت خیسی به خود می گیرند. نهایتا لکه های سفید به لکه های قهوه ای تبدیل می شوند و گل شما در مدت کمی از بین می رود.

علت اصلی نیز نبود جریان هوای مناسب و یا غبار پاشی روی برگ ها است. در این حالت برگ هایی که خیلی صدمه دیده اند جدا کنید و از قارچ کش استفاده نمایید. ایجاد گردش هوای مناسب را فراموش نکنید.

شپشک آرد آلود

شپشک آردآلود در بیماری های سانسوریا
وجود شپشک آرد آلود در برگ های سانسوریا

بد شکلی، افتادگی و پوک شدن برگ ها میتواند نشان دهنده وجود شپشک آرد آلود باشد. در صورت معاینه گیاه، این موجودات ریز و سفید را میتوانید ببینید که به گیاه چسبیده و از شیره آن تغذیه می کنند. برای درمان می توانید از آفت کش استفاده نمایید و یا اگر فرد سیگاری دارید از او بخواهید که دود سیگار را به این گیاه بدمد. یا می توانید چند سیگار را در آب خیسانده و روی برگ ها غبار پاشی کنید.

پشه های ریز

درصورتیکه از گلدان بزرگی برای این گیاه استفاده می کنید، اقدام به جایگزینی آن با گلدان کوچکتر کنید. از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. از فرد سیگاری در این رابطه کمک بگیرد.

تریپس یا ویروس موزاییک

نقاط و لکه های خاکستری و طوسی روی برگ، بدشکلی و کوتاه شدن گیاه به دلیل تریپس اتفاق می افتد که زمینه ساز ویروس موزاییک گیاهان است. پیشرفت این آفت باعث به وجود آمدن لکه های زرد و از بین رفتن گیاه می شود. در این رابطه حتما از سمپاشی استفاده نمایید.

انواع بیماری های سانسوریا، علائم و راه های درمان آن

در صورتیکه خبری از آفات سانسوریا شما نبود، این گیاه را برای بیماری های زیر بررسی نمایید و سپس از راه های درمانی مناسب استفاده نمایید.

خشک شدن برگ ها

خشک شدن برگ های سانسوریا به دلایلی همچون تشنگی بیش از حد، دمای بالا، نور بیش از حد و مستقیم وبرخی آفات رخ می دهد.

گیاهتان را بررسی کنید و تشخیص دهید و علت خشک شدن برگ سانسوریا را بیابید.

اگر خشک شدن به دلیل کم آبی است، دفعات آبیاری را نزدیکتر به هم کنید وبرنامه آبیاری را در حدود متعادل (بین یک هفته تا ده روز) ثابت کنید.

اگر خشک شدن سانسوریا بر اثر دمای بالا یا تغییرات زیاد آب و هوا و نور بسیار زیاد است، گلدان را به شرایط دمایی متعادل منتقل کنید.

اگر گلدان در بیرون از خانه است، آن را به داخل بیاورید و دور ازنور آفتاب مستقیم نگهداری کنید. پس از انتقال گلدان توجه کنید که دمای محل جدید در بازه دمایی مناسب سانسوریا باشد و گیاه دوباره دچار شوک دمایی نشود.

ممکن است برخی آفات باعث خشک شدن برگ های گیاه سانسوریا شما شده باشند؛ در این صورت باید با آفت کش ها و سم پاشی مناسب، اقدام به درمان نمایید.

خشک شدن نوک برگ های سانسوریا

در اینصورت یاسانسوریا در دمای بالا قرار گرفته یا آبیاری آن کم است و یا در معرض تابش شدید نور افتاب قرار دارد. در اینصورت گلدان را در جای خنکتر قرار دهید و هفته ای یکبار به گیاه آب دهید. اگر نور زیادی به آن میتابد، آن را جابجا کنید.

افتادگی برگ ها

برگ های افتاده از بیماری های سانسوریا گیاه مار
افتادگی برگ های سانسوریا

افتادگی برگ های سانسوریا بسیار رایج بوده و اغلب به خاطر آبیاری بیش از حد گیاه می باشد. سانسوریا گیاهی است که به آبیاری حساس است و باید زمانی آن را آبیاری نمود که خاک گلدان خشک شده باشد.

دیگر علت افتادگی برگ های سانسوریا به دلیل قرار گرفتن در محیطی بسیار سرد یا بسیار گرم است. که در این صورت یا بایستی دمای محیط را به تعادل رساند و یا سانسوریا را به جای دیگر منتقل نمود.

علت دیگر نیز می تواند ناشی از کاشته شدن گیاه در عمق کم باشد. در اینصورت سانسوریا را از گلدان خارج کرده و مجدد در عمق مناسب بکارید.

علت دیگر می تواند ناشی از کوددهی بیش از حد باشد. یک دوست دار گیاه، با این تصور که کود دادن بیشتر باعث بهبود رشد گیاه می شود، ممکن است گیاه خود را نابود کند. بنابراین فقط در فصل رشد به گیاه کود بدهید.

گاهی با بهبود شرایط، باز هم برگ های افتاده به حالت مناسب باز نمی گردند. در اینصورت از برگ های افتاده برای تکثیر سانسوریا استفاده نمایید.

زرد شدن برگ های سانسوریا

زرد شدن برگ های سانسوریا
برگ سانسوریا زرد شده است

در صورت آبکی و زرد شدن برگ های سانسوریا، در مرحله اول میزان آبیاری آن را بررسی نمایید. احتمالا با آبیاری زیاد، ریشه ها پوسیده اند! در صورت استفاده از خاک سنگین که آب بیشتری در خود نگه میدارد، یا زهکشی نامناسب، آب اضافی خارج نشده و آب در گلدان باقی میماند و ریشه میپوسد. بنابراین خاک گلدان را عوض کنید و ریشه های پوسیده و قهوه ای را جدا کنید.

دلیل بعدی زرد شدن برگ های سانسوریا می تواند به دلیل نور ناکافی باشد، بنابراین گیاه را به جای پرنورتر با تاباش غیر مستقیم نور منتقل کنید.

علت دیگر نیز می تواند از کمبود مواد مغذی خاک باشد. در اینصورت از تقویت کننده ها استفاده نمایید.

پیچ خوردن و لوله شدن برگ سانسوریا

اگر سانسوریای شما از انواع سانسوریا نیزه ای نیست، و قبلا دارای برگ های صاف بوده و اکنون پیچ خورده اند، رطوبت و دما را چک کنید. احتمالا سانسوریای شما کنار وسایل سرمایشی یا گرمایشی قرار گرفته است. یا در جایی است که تغییرات فصلی روی آن تاثیر گذاشته است.

برای افزایش رطوبت از روش جزیره استفاده نمایید، یا هر از چندگاهی غبارپاشی انجام دهید. اگر نمیتوانید رطوبت و دما را به حد نرمال برسانید، گیاهتان را منتقل کنید.

چروک شدن برگ های سانسوریا

یکی دیگر از بیماری های سانسوریا که رایج می باشد، چروک شدن برگ های آن می باشد. علت چروک شدن برگ های سانسوریا مانند دلایل خشک شدن برگ های آن است. نور بیش ازحد، آبیاری نامناسب ( کم یا زیاد )، دمای نامتعادل از علت های این امر است.

سیاه شدن برگ سانسوریا

در صورت سیاه شدن برگ های سانسوریا دما و تهویه هوا را چک کنید. در صورتی که جای سانسوریا خیلی گرم یا سرد باشد، برگ های آن سیاه می شوند.

قهوه ای شدن برگ های سانسوریا

اگه برگ های سانسوریاتون قهوه ای شده، علت گرمای بیش از حد است. ممکن است سانسوریای شما کنار وسیله گرمایشی یا پشت پنجره ای باشد که گرما در آنجا زیاد است. سانسوریا را به مکانی با دمای پایینتر منتقل کنید. برگ های قهوه ای دوباره سبز نمیشوند و فقط میتوان جلوی بیشتر شدن این مساله را گرفت.

باریک شدن برگ ها

۲ حالت برای باریک شدن برگ ها وجود دارد اگر از ابدا برگ ها به صورت باریک رش می کنند، علت کمبود نور می باشد. پس بهتر است گیاه را به جایی پرنور منتقل نمایید. اما اگر برگ ها پهن بوده اند و برگ های پهن در حال جمع شدن هستند، علت سردی یا گرمی بش از حد محیط و یا نور بیش از اندازه و زیاد می باشد.

ترک خوردن برگ ها

علت وجود ترک روی برگ های سانسوریا می تواند مربوز به محیط گرم و خشک، آبیاری نامنظم و یا کمبود مواد غذایی باشد. هریک از عوامل را بررسی کرده و نسبت به حل مساله اقدام نمایید.

پوسیدگی برگ و ریشه ها

پوسیدگی ریشه اغلب به خاطر آبیاری زیاد اتفاق می افتد. از آنجا که ریشه در خاک پنهان است، عواملی همچون کوددهی بیش از حد، گرما یا سرمای بیش از اندازه و آفات نیز علائم مشابه پوسیدگی ریشه دارند، تشخیص پوسیدگی ریشه راحت نیست.

در صورت مشاهده علائم زیر، یعنی آبیاری بیش از حد و پوسیدگی ریشه رخ داده است:

  • قسمت پایینی برگ ها که نزدیک به خاک است دچار گندیدگی و یا پوسیدگی می گردد.
  • برگ ها نرم و آبکی شده و ممکن است بوی نامطبوع داشته باشند.
  • برک ها زرد و رنگ پریده شده باشند.
  • اغلب اوقات خاک گیاه مرطوب باشد.
  • گیاه مبتلا به بیماری قارچی شده و لکه های آبدار و قهه ای روی برگ ها نمایان شده باشد.

برای درمان پوسیدگی ریشه، برگ های خراب را جدا کرده و گیاه را از خاک بیرون آورید. ریشه های گندیده، سیاه و نرم را به کمک چاقوی استریل شده جدا کرده و فقط ریشه های سالم و سفت را نگه دارید. گلدان را با آ و مواد شوینده تمیز بشورید و آن را با خاک جدید و خشک پر نمایید. بعد از کاشت مجدد، از آبیاری زیاد بپرهیزید و هر بار که خاک کاملا خشک شد، گیاه را آبیاری نمایید.

شکستگی، آسیب دیدگی و زدگی

رشد کند و یا رشد نکردن

قارچی شدن برگ ها

آفات و حشرات

شل و آبدار شدن برگ ها همراه پف کردن

کمرنگ شدن برگ ها

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۲.۹ / ۵. تعداد آرا: ۳۶

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

2 پاسخ

  1. سلام بسیار عالی
    مشکلات پرورشی را با عکس همراه کردید تشخیص این مشکلا ت در همه گلهای آپارتمانی به ویژه در بحث لکه برگها ممکن نیست چون یک لکه در یک گیاه نشانه قارچ ودر گیاه دیگر نشانه مثلا بلایت هست وبرای کاربر عادی قابل تفکیک نیست وکار شماکارشناس محترم قابل تحسین هست
    علم ودانش شما روز افزون

    1. ممنون بانو
      با توجه به تنوعی که در بحث بیماری ها وجود دارد، تشخیص توسط کارشناسان به طور دقیقتری صورت میگیرد.
      دوستداران گیاهان آپارتمانی میتوانند با شرکت در دوره آموزشی نگهداری از گیاهان آپارتمانی گلخانه ایران، در این زمینه به آگاهی بیشتری دست پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.