روش های تکثیر سانسوریا

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۴
(۱۰)

در برخی موارد نیاز به تکثیر سانسوریا داریم، اما نمیدانیم اینکار را به چه صورت انجام دهیم. اگر گیاه شما به قدری بزرگ شده که پاجوش داده و دوست دارید گلدان دیگری از آن داشته باشید. یا بر اثر بیماری سانسوریا شما آسیب دیده و تنها قسمت هایی از برگ سالم مانده است. یا در منزل دوستتان یکی از انواع سانسوریا را دیده اید و دوست دارید شما هم از آن گل در خانه خود داشته باشید. می توانید از روش های مختلف تکثیر استفاده کنید.

۳ روش تکثیر سانسوریا داریم:

  1. تکثیر به کمک پاجوش
  2. تکثیر به کمک ریزوم
  3. تکثیر با قلمه برگ

هر سه روش را می توان برای انواع سانسوریا، از جمله پاکوتاه، ابلق، شمشیری و… انجام داد.

تکثیر سانسوریا با پاجوش

تکثیر سانسوریا از طریق جوانه
پاجوش های سانسوریا

ریشه گیاه سانسوریا نارنجی، دراز و به شکل هویج می باشد که به آن ریزوم می گوییم. ریزوم قدرت تولید گیاه جدید را دارد. از روی ریزوم چندین گیاه جدید به وجود می آید که آن ها را پاجوش می گوییم. تکثیر سانسوریا معمولا به صورت پاجوش به روش پاجوش و بسیار ساده می باشد. باید اجازه داد تا گیاه رشد کرده و پاجوش ها از اطراف گیاه ظاهر شوند، بعد از رشد کافی پاجوش، میتوان آن را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان دیگر کاشت کرد. اما در مواقعی که پاجوش اضافی در گلدان نیست، بهتر است تکثیر سانسوریا را به کمک قلمه برگ انجام دهیم!

تکثیر سانسوریا با قلمه برگ

تکثیر سانسوریا با برگ
تکثیر سانسوریا در آب

در تکثیر سانسوریا با قلمه برگ، برگهای به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر انتخاب کرده و با قیچی تمیز برگ را به قطعات حدود ۸ سانتیمتری تقسیم کرده و در آب یا بستر کشت مناسب آنها را ریشه دار میکنیم.

اما نکاتی جالب برای تکثیر از طریق قلمه برگ سانسوریا وجود دارد، که دانستن آن حتما مفید خواهد بود!

از چاقوی تیز و ضدعفونی شده برای برش برگ استفاده کنید تا از بروز بیماری های سانسوریا در آینده جلوگیری نمایید!

قسمت مورد نظر را به شکل عدد هفت و هشت فارسی برش دهید، بدین صورت ریشه دهی سریع تر انجام خواهد شد! چرا که میزان سطح تماس گیاه با خاک بیشتر شده، هورمون اکسین بیشتری تولید شده و زودتر به ریشه دهی می رسد.

بس از برش برگ ها، آن ها را در خاک گلدان بکارید یا درون آب قرار دهید.

در صورت تکثیر سانسوریا در آب، چندین قلوه سنگ در ته ظرف بیندازید تا سطح برش خورده با کف ظرف تماس نداشته باشد. بدین صورت از له شدگی قلمه جلوگیری خواهید کرد!

هر چند وقت یکبار آب را عوض کنید تا از پوسیدگی برگ جلوگیری کنید.

توجه داشته باشید که زمان ریشه دهی در این روش، طولانی بوده و نیاز به صبر بیشتری نسبیت به دیگر روش های تکثیر سانسوریا دارد.

تکثیر با ریزوم

تکثیر سانسوریا با ریزوم
ریزوم های جوانه زده سانسوریا

در تکثیر به کمک ریزوم، سانسوریا را از گلدان خارج می کنیم. ریزوم را به قطعات ۳ تا ۵ سانت با چاقوی تمیز و ضدعفونی شده برش می دهیم. قطعات را داخل خاک میکاریم. ریزوم باید کاملا در خاک قرار گیرد. ریزوم شروع به ریشه دهی کرده و بعد از ریشه دهی، جوانه ها از خاک بیرون می زنند.

تکثیر سانسوریا ابلق

در صورت تکثیر سانسوریا ابلق به کمک پاجوش یا ریزوم، گیاهی ابلق خواهید داشت. در صورت تکثیر سانسوریا ابلق از طریق برگ، گیاه جدید یا ابلق خواهد بود یا کاملا سبز!

قسمت های ابلق، درون خود ژن سبز را ندارند بنابر این به رنگ هایی به غیر از سبز هستند. اگر هنگام برش برگ، قسمت های ابلق را جدا کنید، گیاه جدید کاملا سبز خواهد بود و دیگر گیاهی ابلق نخواهد بود! اما در صورتی که بخش ابلق روی برگ برش خورده باشد، گیاه جدید نیز ابلق خواهد بود.

جمع بندی

مهم نیست قصد تکثیر کدام یک از گونه های سانسوریا را دارید! چاقوی تیز و ضد عفونی شده انتخاب کنید و با توجه به شرایط گیاهتان، یکی از روش های تکثیر را انتخاب کنید.

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۱۰

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.