شرایط نگهداری سانسوریا

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۸
(۴۷)

شاید برایتان پیش آمده که وارد گلخانه شده اید و سانسوریا های غول پیکر شما را مجذوب خود کرده است! شاید در نگاه اول فکر کنید که سانسوریا غول پیکر گونه خاصی از سانسوریا است اما این گونه نیست! ایجاد شرایط مطلوب نگهداری سانسوریا باعث می شود که سانسوریایی بزرگ و جذاب داشته باشید.

گونه های بسیاری از گیاه سانسوریا وجود دارد. توجه به اینکه سانسوریا شما از کدام یک از انواع سانسوریا است، بسیار کمک کننده است. چرا که برخی از آنها قادر به رشد بالا و برخی پاکوتاه و یا با رشد کند هستند.

در این مقاله به شرایط نگهداری سانسوریا پرداخته و رازهای پشت سانسوریا غول پیکر را برایتان بر ملا خواهیم نمود.

نور مناسب سانسوریا

گیاه ماری مهتابی
سانسوریا مهتابی

سانسوریا از جمله انواع گیاهان آپارتمانی است که به نور غیر مستقیم ولی زیاد خورشید نیاز دارد. اما اگر آپارتمان شما کم نور است، نگران نباشید چرا که این گیاه دوست داشتنی تقریبا با هر شرایطی سازگاری دارد! سانسوریا قادر به تحمل محیط های پرنور، کم نور و سایه می باشد.

از این گیاه به راحتی می توانید در سرویس بهداشتی نیز استفاده کنید. چرا که قادر است در شرایط بسیار دشوار نیز زنده بماند! از طرفی قادر به اکسیژن سازی و تصفیه کردن هوا بوده و گزینه مناسبی برای سرویس های بهداشتی است. اما توجه کنید که جریان هوا در سروریس بهداشتی وجود داشته باشد تا گیاه دچار بیماری قارچی نشود.

گونه های ابلغ به طور معمول نیاز نوری بیشتری نسبت به گیاهان سبز دارند! روزی ۶ الی ۸ ساعت نور برای این گیاه مناسب است.

دمای مناسب سانسوریا

سانسوریا در طیف گسترده ای از دما قادر به رشد است. اغلب گونه های سانسوریا متعلق به مناطق گرمسیر هستند. اما دمای بالا باعث آسیب رسیدن به برگها شده و دمای پایین هم باعث افت رشد گیاه میشود. بهتر است نگهداری سانسوری در دمای متعادل صورت گیرد.

آبیاری گیاه سانسوریا

آبیاری درست در روش نگهداری سانسوریا
آبیاری سانسوریا

سانسوریا نیاز آبی کمی دارد. در تابستان، حدود یک بار در هفته و در زمستان دو هفته یک بار برای این گیاه کافی است. هنگام آبیاری، از خشک بودن سطح خاک گلدان اطمینان حاصل کنید و سپس شروع به آبیاری کنید. این گیاه، به آبیاری بیش از حد حساس است و آبیاری بیش از حد، باعث پوسیدگی و از بین رفتن این گیاه میشود. در آبیاری زیاد، سطح رطوبت این گیاه بالا رفته، برگ ها شل و افتاده میشوند. این حالت را اصطلاحا آب گزیدی سانسوریا می گوییم. همچنین در رطوبت بالا، گیاه مستعد بیماری های قارچی و پوسیدگی می شود.

در هنگام آبیاری، آب روی برگه ها نریزید، چرا که تجمع آب در محل اتصال برگ ها باعث بروز بیماری های قارچی خواهد شد! بنابراین آبیاری را از نزدیک سطح خاک انجام دهید! اگر به طور اتفاقی آب در محل اتصال برگ ها تجمع کرد، سعی کنید محل را خشک کنید.

شاید برایتان جالب باشد، اما طبق آزمایشی که در زمستان روی سانسوریای شمشیری انجام داده ام، متوجه شدم این گیاه، با آبیاری یک بار در ماه نیز می تواند زنده و شاداب بماند!

اگر در مناطقی زندگی می کنید که آب کمی برای پرورش گیاهان دارید، نگهداری سانسوریا را پیشنهاد می کنیم!

رطوبت مورد نیاز سانسوریا

سانسوریا به میزان رطوبت هوا حساسیتی ندارد و به راحتی کمبود یا افزایش رطوبت را تحمل میکند. اما بهتر است از این گیاه در مکان های بسیار مرطوب مانند حمام استفاده نکنید! جریان داشتن هوا در مکانی که سانسوریا را نگه میدارید باعث جلوگیری از بیماری قارچی می شود.

بالا رفتن رطوبت باعث ایجاد بیماری های مختلف در این گیاه می شود. بنابراین بهترین مکان برای نگهداری سانسوریا جایی است که رطوبت کمتری داشته و هوا در آن جریان داشته باشد.

خاک مناسب سانسوریا

خاک مناسب سانسوریا
خاک سبک مناسب سانسوریا

خاک مناسب برای نگهداری سانسوریا، خاک سبک است. خاکی که معمولا از کوکوپیت و پرلایت تشکیل شده است، بسیار مناسب است. اگر این خاک ها را در دسترس نداشتیم، ۱/۳ خاک باغچه، ۱/۳ ماسه و ۱/۳ خاک برگ می توان استفاده نمود. برای زهکشی نیز زیر گلدان سوراخ ایجاد کرده و از مقداری پوک معدنی قبل از ریختن خاک در گلدان استفاده می کنیم.

گلدان مناسب سانسوریا و تعویض گلدان

سانسوریا شمشیری هانی طلایی
سانسوریا هانی طلایی

بزرگترین راز نگهداری سانسوریا، گلدان می باشد. موردی که بسیاری از افراد به آن توجه نمی کنند. باور به اینکه هرچه گیاه بیشتر رشد کند، نیاز به گلدان بزرگتری دارد، برای سانسوریا بسیار خطرناک است! هر چه گلدان سانسوریا کوچکتر باشد، برگ های آن بیشتر و میزان پاجوش دهی آن بالاتر خواهد بود! پس برای داشتن گلدانی پر از سانسوریا کافیست از گلدان های یک سایز کوچکتر از سایز گیاه استفاده نمود!

بسیاری از گل دوست ها، هنگامی که چند پاجوش در گلدان سانسوریا مشاهده می کنند، اقدام به تعویض گلدان می کنند! اگر شما هم جزو این افراد هستید، دست نگه دارید! این کاری وحشتناک است.

کود دهی سانسوریا

بهتر است از کودهای رقیق شده برای تقویت گیاه استفاده کنید. در صورتیکه رشد گیاه کند شده است، مصرف کود سه بیست، انتخاب مناسبی است.

برای پاجوش دادن سانسوریا کود های حاوی فسفر مانند ۱۰.۵۲.۱۰ و اسید هیومیک برای پاجوش دهی سانسوریا بهترین گزینه هستند.

در صورتیکه گیاه شما کمبود آهن دارد، از کود کلات آهن استفاده نمایید.

تکثیر سانسوریا

تکثر گیاه سانسوریا از طریق جوانه
پاجوش های سانسوریا

تکثیر گیاه سانسوریا را میتوان هم از طریق قلمه برگ و هم از طریق پاجوش انجام داد. تکثیر به کمک پاجوش، راحت ترین روش می باشد. در تکثیر به روش پاجوش، باید اجازه داد تا گیاه رشد کرده و پاجوشها از اطراف گیاه ظاهر شوند، بعد از رشد کافی پاجوش میتوان آن را از گیاه مادری جدا کرده و در گلدان دیگر کاشت کرد. در صورت نبود پاجوش مناسب یا نیاز به تکثیر به تعداد زیاد، می توان از تکثیر به کمک قلمه برگ استفاده نمود.

در تکثیر از طریق قلمه برگ، برگهای به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر انتخاب کرده و با قیچی تمیز برگ را به قطعات حدود ۸ سانتیمتری تقسیم کرده و در آب یا بستر کشت مناسب آنها را ریشه دار میکنیم.

بهتر است برگ ها را به صورت هشتی برش دهید.

تکثیر سانسوریا نکات ریز زیادی دارد که بهتر است در مقاله روش های تکثیر سانسوریا، این نکات را یاد گرفته و سریع تر از دیگران، به تکثیر سانسوریا بپردازید!

جمع بندی

در صورتیکه نگهداری سانسوریا در شرایط مطلوب صورت گیرد و از کودهای تقویتی مناسب استفاده گردد، داشتن سانسوریای غول پیکر دور از ذهن نیست. برای رشد بهتر سانسوریا، نور غیر مستقیم، دمای متعادل، رطوبت مناسب و خاک سبک همراه کوددهی مطلوب مورد نیاز است.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید!

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۸ / ۵. تعداد آرا: ۴۷

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.