نگهداری از گیاهان در فصل سرما

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۶
(۸)

نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز کار دشواری نیست و فقط به کمی مراقبت بیشتر نیاز است. با رعایت چند نکته می‌توانید در این فصل، گیاهان خود را شاداب و سرحال نگه دارید. این موارد برای انواع گیاهان آپارتمانی کاکتوس‌ها، بونسای و دیگر انواع گیاهان مانند درختان و کاج ها باید رعایت شود، تا آنها آسیب نبینند.

همه‌ی گیاهان به سرما حساس بوده و تا حدی سرما را می‌توانند تحمل کنند و البته تحمل کردن سرما به این معنی نیست که رشد می‌کنند و هیچ گونه آسیبی نمی‌بینند. بلکه سرما رشد آن ها را متوقف کرده و گیاهانی که خزان کننده هستند، برگ‌های خود را از دست می‌دهند و حتی مشکلات زیادی می‌تواند برای آن‌ها پیش بیاید.

اکثر گیاهانی که ما در خانه، محل کار و… نگهداری می‌کنیم، گیاهان آپارتمانی بوده و زادگاه اصلی اکثر این گیاهان، مناطق گرمسیری و معتدل می‌باشند و به همین علت، به سرمای زیاد حساسیت نشان داده و از بین می‌روند.

نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز

شرایط نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان
نکات نگهداری از گیاهان آپارتمانی در فصل سرما

با چند نکته ای که در ادامه بیان خواهیم کرد، اقدام به نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز نمایید.

مصرف ریز مغذی و کود

در زمستان و پاییز، میزان مصرف ریز مغذی ها توسط گیاه کاهش پیدا میکند. لذا استفاده از ریز مغذی ها تقریبا به ماهی یکبار کاهش یابد. 

در این فصل کود دهی را قطع کنید و هیچ‌گاه به گیاه خود کود ندهید. حتی اگر دمای متعادلی برای آن‌ها فراهم کرده‌اید. با این کار به آن‌ها کمی استراحت بدهید تا در فصل رشد، یعنی فصل بهار و تابستان، رشد مطلوب‌تری داشته باشند.

دما و جریان هوا در فصل سرما

مرحله نخست در نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز، بررسی دما و جریان هوای مکان قرارگیری گیاه است. در فصل سرما، گلدان گیاهان را از جریانات سرد هوا، مانند پنجره‌ها، درهای ورودی و حتی راه پله‌هایی که هوا در آن‌ها جریان دارد، دور کنید. سعی کنید آن ها را به جایی گرم‌تر منتقل کنید.

اکثر گیاهان در دمای زیر ۱۵ درجه سانتی‌گراد آسیب می‌بینند، پس حتماً سعی کنید گیاهتان در معرض دمای پایین قرار نگیرد. بهترین دما در این فصل دمایی بین ۱۸ تا ۲۵ درجه می‌باشد که در این بازه دمایی، همه گیاهان زنده مانده و حتی شادابی خود را حفظ می‌کنند و به رشد و نمو خود ادامه می‌دهند.

مواظب باشید شاخه‌ها و برگ گیاهان به پنجره‌ها نچسبد زیرا سرمای بیرون باعث ایجاد یخزدگی در این برگ‌ها خواهد شد.

همچنین گیاهان را از وسیله‌های گرمایشی مانند شوفاژ، بخاری و… دور کنید و خیلی گیاهان را نزدیک آن‌ها قرار ندهید چون باعث وارد شدن آسیب به گیاهانتان می‌شود. حداقل سعی کنید ۱۰ متر بین وسیله گرمایشی و گیاهانتان فاصله باشد و این فاصله هرچه بیشتر باشد بهتر است. هوای گرم و نزدیک بودن به بخاری و شوفاژ برای برخی از گیاهان آپارتمانی بسیار خطرناک است.

گیاهان را از بارش سنگین برف و باران و طوفان‌های شدید دور نگهدارید.

آبیاری گیاهان در زمستان و پاییز

آبیاری درست در روش نگهداری سانسوریا
آبیاری، نکته مهم در نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان

از نکات مهم نگهداری از گیاهان اپارتمانی در زمستان، آبیاری می باشد.

در فصل پاییز و زمستان آبیاری گیاهان خود را کمتر کنید! چون در این فصل به علت خنک‌تر بودن هوا و پایین تر بودن دما، خاک گلدان دیرتر خشک شده و نیاز آب گیاه کمتر میباشد. تعداد دفعات آبیاری در فصل های سرد، نسبت به فصل‌های بهار و تابستان، باید کمتر شود تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

برای آبیاری، حتماً سعی کنید از آب هم دمای محیط استفاده کنید. یعنی آن را درون ظرفی ریخته و به مدت ۲۴ ساعت در محیط گیاه قرار دهید تا هم دمای محیط شود. به هیچ وجه به طور مستقیم از آب لوله کشی استفاده نکنید! چون دمای سرد آب به گیاهان آسیب می‌رساند.

اکثر گیاهان آپارتمانی به رطوبت احتیاج دارند و در فصل‌های بهار و تابستان روی برگ‌های آن‌ها آب اسپری می‌کنند. در فصل پاییز و زمستان هم می‌توانید این کار را انجام دهید. اما به شرطی که گیاه در محل سردی قرار نگرفته باشد و آب اسپری، هم دمای محیط باشد. در پاییز و زمستان رطوبت هوا بیشتر است و به همین علت تعداد دفعات اسپری کردن را نیز کمتر کنید.

هرس و قلمه زدن گیاهان در زمستان و پاییز

تکثیر سانسوریا از طریق جوانه
قلمه زدن گیاهان در زمستان

در فصل پاییز و زمستان از هرس کردن گیاهان خود پرهیز کنید و حتی سعی کنید از قلمه گیری، کاشت بذر، پیوند زدن و… خودداری کنید. اگر انجام این کارها ضروری است، حتماً در دمای متعادل بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام دهید، در غیر این صورت هیچ‌گاه این کارها را در معرض هوای سرد انجام ندهید.

نور مورد نیاز گیاهان در فصل سرما

یک مسئله مهم دیگر اینکه برخی دوستان فکر می‌کنند که گیاهان در فصل زمستان به نور احتیاج نداشته و آن ها را در معرض تاریکی قرار می‌دهند. این یک اشتباه رایج است که بسیاری از دوستان این اشتباه را می‌کنند. در فصل زمستان شدت نور آفتاب کمتر شده و نور کمتر به گیاهان می‌رسد. حتماً سعی کنید گیاهان خود را در این فصل در محل نورگیر قرار دهید تا مقداری نور خورشید به آن‌ها برسد.

زرد یا خشک شدن برگ ها در فصل سرما

در فصل زمستان ممکن است برگ‌ برخی از گیاهان زرد شده و ریزش کنند و یا گیاه ظاهر زیبای خود را از دست بدهد. این موارد طبیعی است و نباید نگران باشید. گاهی اوقات دلیل این ریزش‌ها می تواند بیماری یا آفات باشد.

ساقه‌های گل‌هایی مثل برگ بیدی بنفش یا نخل مرداب و گل قلم زن (در فضای باز) در زمستان کاملاً خشک می‌شود. نیاز به تلاش برای جلوگیری از این اتفاق نیست! زیرا ریشه‌های این گیاهان زنده‌اند و این خواب زمستانی باعث می شود در فصل بهار رشد بهتری داشته باشند.

آفات و حشرات گیاهان در فصل های سرد

سیستم ایمنی گیاهان در فصل پاییز و زمستان به علت سرد بودن هوا ضعیف می‌شود و آفات و حشرات به راحتی می‌توانند به آن‌ها آسیب برسانند. برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز، مراقب آفات و حشرات باشید تا به گیاهانتان آسیب وارد نکنند.

با شروع فصل سرما بهتر است برای پیشگیری، تمامی گیاهان خود را سم قارچ‌کش بزنید تا از پوسیدگی‌های احتمالی جلوگیری شود.

تعویض خاک گلدان در فصل سرما

خاک مناسب سانسوریا
تعویض خاک گلدان در زمستان

از تعویض خاک گلدان‌ در فصل سرما خودداری کنید. بهترین زمان برای تعویض خاک اواخر زمستان و اوایل فصل بهار می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به نحوه مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی در زمستان و پاییز پرداختیم. به یاد داشته باشید که مراقبت آگاهانه باعث گذراندن دوره خواب مفید برای گیاهان خواهد شد. گیاهانی که در فصل زمستان دوره خواب را به درستی گذرانده باشند در فصل بهار، رشد و زیبایی بیشتری خواهند داشت.

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۶ / ۵. تعداد آرا: ۸

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.