۳۰ گیاه برتر که اکسیژن خانه را تامین می کنند

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۴.۱
(۱۲)


چرا به گیاهان اکسیژن ساز نیاز داریم؟

با افزایش سطح آلودگی، وضعیت هوایی که تنفس می کنیم، روز به روز بدتر می شود. این امر شانس ابتلا به بیماری هایی مانند آسم، سینوس، برونشیت و بسیاری از مشکلات تنفسی دیگر را افزایش می دهد. در حالی که دولت و سایر نهادهای نظارتی بهداشتی دست روی دست نگذاشته اند و در تلاش برای بهبود اوضاع هستند، خود ما نیز برای کمک به خود و خانواده، باید اقدام کنیم.

نمی توانیم از آلودگی و استنشاق مواد سمی اجتناب کنیم، یا در منزل بمانیم و از رفتن به بیرون از خانه اجتناب کنیم. جالب است بدانید طبق تحقیقات، بسته نگه داشتن در و پنجره ها نیز کمکی به بهبود وضعیت آلودگی نخواهد کرد. اما می توانیم با روشی ساده و کاربردی، از تنفس هوای پاک و پر اکسیژن در داخل منزل لذت ببریم .

بیایید ببینیم بهترین روش برای تامین اکسیژن و تصفیه هوای خانه چیست؟ راه حل ساده است: استفاده از گل و گیاهان اکسیژن ساز در خانه.
نگهداری گل و گیاهان در داخل خانه، نه تنها کیفیت هوا را بهبود می بخشد، بلکه می تواند سلامت روان ما را نیز بهبود بخشد و احساس آرامش بیشتری به ما بدهد.

در این مقاله آموزشی که مطالعه آن دقایقی بیشتر طول نمی کشد، با قویترین گیاهان اکسیژن ساز در روز و در شب آشنا خواهیم شد.
همچنین بعد از مطالعه کامل، قادر خواهیم بود گیاهان اکسیژن ساز مناسب اتاق کودک، گیاهان اکسیژن ساز مناسب محل کار و فضاهای پر استرس، گیاهان تصفیه کننده مناسب آرایشگاه ها و گیاهان اکسیژن ساز سرویس بهداشتی و حمام و گیاهان مناسب فضاهای کم نور را از میان انواع گل و گیاه آپارتمانی تشخیص داده و خریدی مناسب داشته باشیم.

فیلم معرفی گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی

در صورتیکه مشاهده ویدیو را به خواندن مقاله ترجیح می دهید، فیلم معرفی گیاهان اکسیژن ساز را از دست ندهید.

لیست گیاهان اکسیژن ساز

در لیست گیاهان اکسیژن ساز صرفا این گیاهان را نام برده و میگوییم مناسب چه فضایی هستند تا ذهنیتی کلی راجع به این گیاهان داشته باشیم و سریع تر بتوانیم گیاه مورد نظرمان را انتخاب کنیم. سپس هر گیاه را مورد بررسی بیشتر قرار می دهیم.

  • گیاه اکسیژن ساز گندمی
  • گل پتوس
  • سانسوریا
  • برگ قاشقی
  • فیلودندرون
  • سرخس ها
  • نخل پروانه یا آریکا
  • بنجامین
  • بامبو
  • نخل شامادورا
  • ریحان
  • بابا آدم
  • زامفیلیا
  • گل شفلرا
  • دیفن باخیا
  • اگلونما
  • یوکا
  • فیکوس
  • دراسنا (دراسینا)
  • نخل ققنوس
  • بگونیا برگی
  • نخل راپیس
  • آزالیا
  • اسطوخودوس
  • نخل لیندا
  • گل داوودی
  • آنتوریوم
  • گل ژربرا
  • اسپاتی فیلوم
  • آلوئه ورا
  • کاکتوس

درجدول زیر با میزان اکسیژن سازی و شرایط نگهداری هر گیاه اکسیژن ساز آشنا می شویم.

نام گیاهنام انگلیسیمیزان اکسیژن سازیشرایط نگهداری
گل گندمی ( عنکبوتی)Chlorophytum comosumبسیار بالاآسان
پتوسScindapsus aureusبسیار بالاآسان
سانسوریاSansevieria cylindricaبسیار بالاآسان
برگ قاشقیPeperomia Pepperspotبسیار بالاآسان
فیلودندرونPhilodendronبسیار بالامتوسط
سرخس هاBlechnumبسیار بالامتوسط
نخل پروانه یا آریکاAreca palmبسیار بالامتوسط
بنجامینFicus benjamina variegataبسیار بالاسخت
بامبوDracaena sanderianaبالاآسان
نخل شامادوراChamaedoreaبالاآسان
ریحانTulsiبالاآسان
بابا آدمAlocasia amazonicaبالامتوسط
زامفیلیاZamioculcas zamiifoliaبالامتوسط
شفلراSchefflera arboricolaبالامتوسط
دیفن باخیاDiffenbachiaبالامتوسط
آگلونماAglonemaبالامتوسط
یوکاYucca guatemalensisبالامتوسط
فیکوسficusبالامتوسط
دراسنا ( دراسینا )Dracaenaبالامتوسط
نخل ققنوسPhoenix roebelenilبالاسخت
بگونیا برگیBegonia rexمتوسطآسان
نخل راپیسPhapis excelsaمتوسطآسان
آزالیاRhododendron simsiiمتوسطمتوسط
اسطوخودوسlavandulaمتوسطمتوسط
نخل لینداBeaucarneaمتوسطمتوسط
داوودیChrysanthemum morifoliumمتوسطمتوسط
آنتوریومAnthorium scherzerianumمتوسطسخت
ژربراGerberaمتوسطسخت
اسپاتی فیلومSpathiphyllumمتوسطسخت
آلوئه وراAloe veraپایینآسان
کاکتوسCactusپایینآسان
جدول گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی

قویترین گیاهان اکسیژن ساز

از میان ۳۰ مورد گیاه نامبرده، ۸ مورد از آنها جزو قویترین گیاهان اکسیژن ساز هستند! گندمی، پتوس، سانسوریا، فیلدندرون، برگ قاشقی، سرخس ها، بنجامین، نخل آریکا یا پروانه از میان رقبای خود یک سر و گردن بالاتر هستند. اگر در کار مراقبت از گیاهان مبتدی هستید، سراغ گیاهانی با شرایط نگهداری آسان یا متوسط بروید.

گیاهان اکسیژن ساز در شب

از گیاهان اکسیژن ساز در شب می توان به گیاهان زیبایی مانند پتوس، آلوئه ورا، ژربرا، سانسوریا، ریحان، ارکیده، نخل اریکا اشاره کرد. از گیاهان اکسیژن ساز در شب برای اتاق خواب خود استفاده نمایید تا خوابی راحت داشته باشید و صبحی پرانرژی را شروع نمایید.

گیاه گندمی یا گیاه عنکبوتی : گیاه اکسیژن ساز مناسب تازه کارها

گیاهان اکسیژن ساز گندمی
گندمی یا عنکبوتی

گیاهی اکسیژن ساز، ارزان قیمت، مقاوم و بدون ضرر برای کودکان و پت خانگی است. مناسب اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، سرویس بهداشتی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد. اگر تازه شروع به نگهداری از گل و گیاه نموده اید، این گل انتخابی مناسب است. اگر علاقمند به فنگ شویی هستید، خوب است بدانید این گل، جزوی از گیاهان اکسیژن ساز فنگ شویی نیز می باشد. زیبایی گل گندمی هنگام گلدهی چند برابر می شود.

هنگامی که کودکی دبستانی بودم، مادر بزرگم چندین گلدان گندمی در طاقچه یکی از اتاق ها نگه می داشت. هنوز هم زیبایی بی نظیر آن هنگام گل دهی را به یاد دارم.

مطالعه مقالات زیر می تواند اطلاعات کاملتری درباره این گیاه اکسیژن ساز آپارتمانی در اختیار ما قرار دهد:

انواع گل گندمی یا گل عنکبوتی
۱۰ نوع گل گندمی با عکس

سانسوریا : گیاهی مناسب تمامی فضاها

سانسوریا بلک گلد (کنف کمانی)
سانسوریا بلک گلد

در سالهای اخیر، بسیاری از دوستداران گل به خاصیت های سانسوریا پی برده و از آن نگهداری می کنند. اگر در نگهداری از گل و گیاه تازه کار هستید، این گیاه سرسخت را به خانه ببرید! در کنار اکسیژن سازی، گیاهی شیک و لوکس بوده و عمری طولانی دارد.

عمر طولانی این گیاه، لقب نامیرا را برای آن به ارمغان آورده است! این گیاه نامیرا، محیط های پرنور، کم نور و حتی سایه را نیز دوست دارد اما از آفتاب مستقیم متنفر است. علاوه بر تولید اکسیژن، سموم هوا را به خود جذب می کند و برای تمامی فضاها حتی سرویس بهداشتی و حمام مناسب است. اما مواظب باشید که کودک یا پت شما آن را نخورد!

آبیاری کم را دوست دارد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه آن می شود.

سانسوریا از گیاهان اکسیژن ساز و جزو گیاهان فنگ شویی بوده و کاربرد آن در خانه باعث جذب انرژی های مثبت می شود.
مطالعه مقالات زیر می تواند اطلاعات کاملتری درباره این گیاهان اکسیژن ساز خانگی در اختیار ما قرار دهد:

پتوس : رونده و اکسیژن ساز

پتوس گیاهی اکسیژن ساز
پتوس

تقریبا اکثر ما پتوس را می شناسیم. این گیاه دوست داشتنی، جزو گیاهان اکسیژن ساز رونده است و قابلیت اکسیژن سازی و تصفیه کنندگی هوا را دارد. در مکان هایی همچون اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، سرویس بهداشتی و فضاهای کم نور و راه پله می توان از آن استفاده نمود. پتوس در فنگ شویی نیز جایگاه خاصی دارد و از آن می توان به راحتی در فنگ شویی آشپزخانه نیز استفاده نمود. بنده از این گل زیبا را در قسمت جنوبی آشپزخانه که قسمت شهرت در فنگ شویی است، استفاده کرده ام.

بنجامین : گیاهی اکسیژن ساز و دل نازک

بنجامین گیاه اکسیژن ساز
بنجامین دل نازک

بنجامین، که گیاهی اکسیژن ساز، از تیره درختان است. اگر در نگهداری گل و گیاه تازه کار هستید، مستاجرید و یا در منزل خود بچه ای پر انرژی و احیانا بچه ای فوتبالیست دارید، توصیه می کنیم سراغ این گل حساس نروید! چرا که در کنار زیبایی بی نظیرش، روحیه ای بسیار حساس دارد. کافیست به گلدان آن ضربه ای بزنید، گیاه شما قهر کرده و خشک می شود!

از این گیاه اکسیژن ساز در مکانهایی همچون محل کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می توان استفاده نمود. همچنین از نوع غیر ابلغ آن می توان در محیط های کم ننور نیز استفاده نمود.

در محل کار قبلی ام، درخت بنجامین یک و نیم متری داشتیم، هنگام تغییر دکوراسیون نیم متر جای او تغییر یافت! بلافاصله رشد خود را متوقف و شروع به ریختن برگ کرد. به سختی توانستیم او را از خشک شدن منصرف کنیم!

بابا آدم: گیاهی اکسیژن ساز و غول پیکر

بابا آدم گیاه اکسیژن ساز
عکس گیاه اکسیژن ساز بابا آدم

بابا آدم یا فیلگوش، گیاهی با برگ های عظیم و شبیه گوش فیل دارد، بی دلیل نیست که به آن فیلگوش می گویند!
به دلیل برگ های بزرگ آن، قابلیت اکسیژن سازی بیشتری دارند. این گیاه رطوبت دوست، مناسب اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد. اگر محل زندگی شما بسیار خشک می باشد، این گیاه گزینه مناسبی نیست مگر اینکه به تعدد او را غبار پاشی کنید.

بگونیا برگی: جذاب اکسیژن ساز

گیاه اکسیژن ساز بگونیا
بگونیا

بگونیا برگی رکس، با برگ های جذاب خود، توانسته هم زیبایی بی نظیری داشته باشد و هم در کنار گل های اکسیژن ساز قرار بگیرد. علاوه بر مکان های مناسب پرورش گل در منزل، این گیاه می تواند در فضاهایی مانند اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله نگهداری شود. رطوبت، گرمای ملایم و دمای ۱۵ تا ۲۶ درجه سانتیگراد را دوست دارد.

نگهداری این گیاه بسیار لذت بخش و دل نواز است. این گل نیز از جمله گلهایی است که در خانه مادر بزرگم دیده بودم و به همین دلیل به آن علاقه خاصی دارم.

زامفیلیا: گیاه اکسیژن ساز و مقاوم

زامیفیلیا گیاه اکسیژن ساز
زامیفیلیای جذاب

زامفیلیا جذاب ما، در کنار اینکه تولید اکسیژن می کند، با نور کم سازگاری دارد، بدون دردسر رشد می کند، خشکی را تحمل می کند، با محیط آپارتمانی سازگاری دارد و از همه مهمتر، سمومی مانند بنزن، تولوئن هوا را تصفیه می کند! اما شیره آن سمی است. پس برای محیط هایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی مفید است. اما در جاهایی که پت خانگی یا کودک خردسال زندگی می کند، مناسب نیست.

کاکتوس : مواظب تیغ هایش باشید

کاکتوس با اکسیژن سازی پایین
گیاهان کاکتوس

این گیاه که اخیرا به عنوان کاهش دهنده اضطراب، افسردگی، عصبانیت و خستگی و دفع کننده امواج مضر گوشی بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته، توانایی اکسیژن سازی بسیار پایینی دارد و بهتر است بگوییم این گیاه جزو گیاهان اکسیژن ساز نیست. از این گل در فضاهایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، سرویس بهداشتی و فضاهای کم نور و راه پله می توان استفاده کرد. بهتر است دور از دسترس کودک دلبندتان قرار دهید تا لمس آن باعث آسیب نشود.

با وجود تمامی خواصی که برای کاکتوس ذکر شد، استفاده از این گل در فنگ شویی ممنوع است. اما صبر کنید، در فنگ شویی گونه هایی از کاکتوس که در دور تا دور خود تیغ دارند، ممنوع است. ان هم بخاطر ترکاندن حباب های انرژی توسط این گونه است. گونه های دیگر شامل این ممنوعیت نمی شوند.

شفلرا: گل اکسیژن ساز مهربان

شفلرای اکسیژن ساز
شفلرا

اولین بار که قصد خرید شفلرا را داشتم، فروشنده آن با عشقی وصف نشدنی از این گل تعریف می کرد، او به من گفت: شفلرا خیلی مهربون هست و از قدیم گفتن اگر شفلرا تو خونه داشته باشی، خودشو سپر بلا می کنه برات و حاضره جونش رو برای نگهدارنده اش بده!

جدای از این حرف فروشنده، به شخصه شفلرا آرامش عجیبی رو بهم منتقل میکنه و باعث شده چندین گلدون ازش داشته باشم.

این گل مهربون، که از تیره درختان آپارتمانی هست، مناسب فضاهایی مثل اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله هست و رطوبت رو خیلی دوست داره.

دیفن باخیا : ممنوعیت نگهداری برای خانه های دارای فرزند خردسال یا پت خانگی

دیفن باخیا اکسیژن ساز و سمی
دیفن باخیا

این گل زیبا با برگ های پهن خود، علاوه بر اینکه جزو گیاهان اکسیژن ساز است، قادر به تصفیه هوا نیز می باشد. همین تصفیه کنندگی هوا، باعث جذب سموم توسط این گل دوست داشتنی شده و برگ های آن را سمی کرده است. پس تنها در جایی آن را نگه دارید که در معرض لمس و خورده شدن توسط فرزند دلبند شما یا حیوانات خانگی نباشد.

این گیاه مناسب فضاهایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و حتی فضاهای کم نور می باشد.

آلوئه ورا : مواظب نوع سمی آن باشید

آلوئه ورا اکسیژن ساز
آلوئه ورا غیرخوراکی

این گیاه را بیشتر از طریق عطاری ها می شناسیم. بیشتر خاصیت درمانی دارد و قدرت اکسیژن سازی پایینی دارد. در حدی که می توان گفت این گیاه جزو گیاهان اکسیژن ساز نیست.

اگر در خانه کودک خردسال یا حیوان خانگی دارید به این نکته توجه داشته باشید که آلوئه ورا در ۲ نوع خوراکی و غیرخوراکی سمی در بازار وجود دارد. بسیاری از افراد بدون علم به این موضوع، نوع غیر خوراکی را تهیه کرده و اقدام به مصرف آن می کنند! نوع سمی آن دارای خال های سفید روی برگ هایش بوده و غیرخوراکی است.

در دوران دبیرستان، با خوشحالی از گلفروشی گلدان آلوئه ورا تهیه کردم و به منزل پدری ام آوردم. روزی به طور اتفاقی یکی از برگ های آن شکست. با چاقو ژله داخل آن را خارج کرده و در دهانم قرار دادم. تلخی وحشتناکی داشت و نتوانستم آن را قورت دهم. بعدها متوجه شدم سمی بوده و از اینکه آن را میل نکردم بسیار خوشحال شدم. اگر تجربه مشابهی دارید، حتما در کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

این گیاه مناسب مکانهایی همچون محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، سرویس بهداشتی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد.

آگلونما : وابستگی زیاد به نگهدارنده اش

آگلونما از گیاهان اکسیژن ساز
گل آگلونما

آگلونما با نام های همیشه سبز یا نخشید، جزو گیاهان اکسیژن ساز، با توانایی تولید اکسیژن در شب است. این گل بسیار مناسب اتاق خواب برای ایجاد خوابی راحت است اما در فضاهایی مانند اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله نیز می توان از آن استفاده نمود. وابستگی شدید آن به نگهدارنده اش، باعث ایجاد ارتباطی عمیق می شود. حرف زدن، ناز کردن و ابراز محبت به او باعث بهبود رشدش خواهد شد.

خواهرم به دلیل تغییر دکوراسیون، آگلونمای خود را به بنده واگذار کرد. با اینکه شرایط نگهداری عالی برایش مهیا کرده بودم، رشد آن متوقف شده بود و در طول ۶ ماه، هیچ رشد چشمگیری نداشت. به طرز معجزه آسایی متوجه علت شدم. هنوز نتوانسته بود خواهرم را فراموش کند! سریعا گل را به نزد خواهرم برگرداندم. در عرض یک هفته گل شروع به رشد و حتی گلدهی کرد.

اسطوخودوس : گیاهی با نیاز به نور مستقیم

اسطوخودوس گیاهی با نیاز به نور مستقیم
اسطوخودوس

این گیاه که در فضای سبز نیز می توان آن را دید، علاوه بر خاصیت درمانی مانند بهبود خواب، ایجاد حس آرامش، کاهش استرس و اضطراب، توانایی اکسیژن سازی دارد. این گیاه مناسب فضاهایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی، سرویس بهداشتی می باشد. وجود آن در اتاق فرزند محصل شما در هنگام امتحانات و کنکور بسیار کمک کننده خواهد بود.
اگر شرایط نگهداری از این گیاه را داخل آپارتمان خود ندارید، پیشنهاد می کنیم از عصاره آن یا برگ های خشک شده اش استفاده کنید.

فیکوس : اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا

فیکوس اکسیژن ساز و تصفیه کننده هوا
فیکوس

این گیاه در گونه های بسیاری یافت می شود. بنابر سلیقه و شرایط نگهداری می توانید از انواع آن نگهداری کنید. این گل اکسیژن سازی و توانایی تصفیه کنندگی بالایی داشته و در نور کم نیز رشد می کند. مناسب محیط هایی همچون محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد.

اسپاتی فیلوم : زیبایی دو چندان در هنگام گل دهی

اسپاتیفیلوم گیاه اکسیژن ساز خانگی
اسپاتیفیلوم

شاید شما هم به گیاهان گلدار علاقمند باشید. اگر به دنبال گلی هستید که به نور کم مقاوم باشد و هر از چند گاهی با گلهای زیبایش شما را مجبور کند ساعاتی در کنارش وقت بگذرانید، اسپاتی فیلوم پیشنهاد خوبی است. این گیاه توانایی تصفیه کنندگی هوا را دارد و اکسیژن ساز خوبی است. این گیاهان اکسیژن ساز مناسب محیط هایی همچون اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می باشد.

دراسنا : پاک کننده هوا و سایه دوست

دراسنا گیاه اکسیژن ساز
دراسنا

انواع گوناگون دراسنا و زیبایی منحصر به فرد هریک در کنار نیاز کم این گیاه به نور، باعث شده انتخاب مناسبی برای نگهداری باشد. قدرت تصفیه کنندگی هوا و اکسیژن سازی نیز از دیگر ویژگی مهم این گونه از گیاهان اکسیژن ساز است. دراسنا برای محیط هایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله مناسب است.

انواع نخل ها

نخل اریکا از گیاهان تصفیه کننده هوا
نخل آریکا

نخل هایی مانند نخل شامادورا، نخل لیندا، نخل ققنوس، نخل آریکا یا نخل پروانه، نخل راپیس و … علاوه بر بخشیدن زیبایی به خانه شما، هوایی پاک پر اکسیژن را برایتان به ارمغان می آورند. این نخل ها مناسب فضاهایی همچون اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد.

سرخس ها : مناسب ترین گیاه برای حمام

سرخس از گل های اکسیژن ساز
سرخس

سرخس ها از انواع گیاهان اکسیژن ساز با توانایی اکسیژن سازی بالا هستند! در میان سرخس های اکسیژن ساز، سرخس نر یا سرخس سپر طلایی برای نگهداری در آپارتمان هایی با نور کم بسیار مناسب تر هستند. این سرخس ها رطوبت دوست بوده و در سایه رشد می کنند. بنابراین برای سرویس بهداشتی و حمام ایده آل هستند. همچنین از آنها می توان در مکان هایی مانند اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی استفاده نمود.

فیلودندرون : قلب های سبز اکسیژن ساز

انواع فیلدندرون از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی
فیلدندرون

فیلودندرون یا گوش گرگی یا برگ قلبی، گیاهی بسیار زیبا بوده و قابلیت تصفیه کنندگی دارد و جزو گیاهان اکسیژن ساز است. برگ های آن سمی بوده و در جاهایی که امکان خورده شدن توسط فرزند خردسال یا حیوان خانگی وجود دارد نگهداری نشود. این گل مناسب مکان هایی همچون اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می باشد.

برگ قاشقی: گیاه محبوب مادر بزرگ ها

گل قاشقی اکسیژن ساز
گل قاشقی

تقریبا هیچ مادربزرگی را ندیده ام که در خانه خود برگ قاشقی نگه ندارد! تنوع این گیاه به حدی زیاد است که تقریبا می توانید یک برگ قاشقی مناسب سلیقه خود را بیابید. این گیاه مقاوم، می تواند انتخاب خوبی برای تمام مکانهایی است که می توان در آن به پرورش گیاهان پرداخت.

داوودی: گیاهی با گل های رنگارنگ

داوودی یک گل اکسیژن ساز قوی در گلدان
گل داوودی

داوودی بیشتر مناسب کاشت در باغچه است اما اگر دنبال گیاهی اکسیژن ساز با گل های زیبا و رنگارنگ هستید، از داوودی غافل نشوید. البته باید نور کافی و شرایط ایده آل را برایش مهیا کنید. در اینصورت می توانید از آن برای مکانهایی همچون. اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله استفاده نمایید.

آنتوریوم : گران قیمت و مقاوم

آنتوریوم اکسیژن ساز
آنتوریوم

این گل زیبا که برخلاف ظاهرش، مقاومت بالایی دارد، جزو گیاهان اکسیژن ساز گران قیمت می باشد. برگ های سبز تیره، همراه گل های اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان، زیبایی این گیاه را منحصر به فرد کرده است. آنتوریوم مناسب مکانهایی مانند اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله می باشد.

ژربرا: عمر طولانی در گلدان

ژربرا یک امکسیژن ساز عالی
ژربرا

ژربرا را می توان در طیف رنگی بسیار زیادی دید. این گل رنگارنگ نیز از گیاهان اکسیژن ساز می باشد، اما میزان اکسیژن سازی پایین تری دارد. می تواند داخل گلدان عمری طولانی داشته باشد، البته منظور از عمر طولانی ۲ الی ۳ هفته می باشد. ژربرا مناسب فضاهایی همچون محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می باشد.

آزالیا: گل محبوب ملکه های شرقی

آزالیا با قابلیت اکسیژن سازی
آزالیا

آزالیا یا گل صد تومانی که در بسیاری از سریال های شرقی، گل محبوب ملکه ها می باشد، گلی با توانایی اکسیژن سازی نسبتا پایین همراه گل هایی زیبا است.

ویژگی منحصر به فرد آزالیا، گلدهی در زمستان می باشد. به همین دلیل، در زمستان این گل را بیشتر می بینیم. آزالیا مناسب مکانهایی مانند محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می باشد.

بامبو: گل مشهور فنگ شویی

بامبو گیاه اکسیژن ساز فنگ شویی
بامبو

بامبو که بیشتر بخاطر کاربرد آن در فنگ شویی شناخته شده است، علاوه بر استفاده برای جذب ثروت و شهرت و… نقش مهمی در اکسیژن سازی دارد. از این گل تقریبا می توان در همه بخش های منزل و محل کار استفاده نمود.

ریحان: دافع حشرات

گل ریحان در گلدان
گیاه ریحان

گل ریحان که سبزی مخصوص کبابی هاست را می توان در گلدان نگهداری کرد. با این گل هم به افزایش اکسیژن و دفع حشرات منزل کمک خواهیم کرد و هم می توان همراه غذا نوش جان نمود. گل ریحان را می توان در مکانهایی مانند اتاق کودک، محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی استفاده نمود.

یوکا: گیاه اکسیژن ساز و مقاوم

گل اکسیژن ساز نخل یوکا
نخل یوکا

یوکا، گیاهی اکسیژن ساز و مقاوم به تغییرات دمایی می باشد. اگر به خوبی از آن نگهداری کنید می توانید شاهد گلدهی ان باشید. در مکانهایی همچون محیط کار و فضاهای پر استرس، آرایشگاه ها و سالن های زیبایی و فضاهای کم نور و راه پله میتوان از یوکا استفاده نمود.

نکات نگهداری از گلهای اکسیژن ساز

میزان آبیاری گیاهان اکسیژن ساز

جالب است بدانید در حالت کلی می گوییم گیاه با نیاز به آب کم، متوسط یا زیاد. اما گیاهان نیز می توانند به میزان آب خو بگیرند. به طور مثال اگر شخصی هستید که در کل به گیاه آپارتمانی خود زیاد آب می دهید، بعد از مدتی حتی گلهایی با نیاز به آب کم، به آب بیشتری نیاز پیدا می کنند.

گل های شما به نوع آبیاری شما عادت می کنند! پس به طور قطعی نمی توان در مورد میزان آبیاری گیاهان صحبت کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که خاک گلدان شما زهکشی مناسبی داشته باشد تا در صورت آبیاری بیش از حد، آب اضافه خارج شود و ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود. در ادامه، در مورد میزان نور و دمای مناسب هر یک از گیاهان اکسیژن ساز، اطلاعات کافی بدست خواهیم آورد.

جمع بندی

ما نمی توانیم در مورد هوایی که در خارج از منزل تنفس می کنیم، کار زیادی انجام دهیم، اما مطمئنا به کمک دوستان سبز می توانیم در منزل خود، سطح اکسیژن را افزایش و سطح آلاینده را کاهش دهیم. گیاهان به عنوان موجوداتی زنده که ادراک فراحسی دارند، می توانند انرژی های منفی اطراف را جذب کنند و انرژی مثبت را به ما ببخشند.

قادرند با نگهدارنده خود ارتباط برقرار کرده و احساسات و ذهن او را درک کنند. در بسیاری اوقات مانند هنگام چشم زخم یا نازل شدن بلا، می توانند خود را سپر بلا کنند و مانع از رسیدن حادثه بد به شخصی که دوستشان دارند، شوند. در کنار زیبایی چشم نواز، قادرند دی اکسید کربن و سموم هوا را جذب و هوایی پاک با اکسیژن بالا به ما هدیه دهند. اگر به دنبال هم دم، هم صحبت و دوستی فداکار می گردید، گیاهان انتخاب مناسبی هستند.

کدام یک از گیاهان، قویترین گیاهان اکسیژن ساز هستند؟

رتبه نخست از نظر قدرت اکسیژن سازی متعلق به انواع سرخس ها، گندمی، پتوس، سانسوریا، فیلدندرون، برگ قاشقی، بنجامین و نخل آریکا یا پروانه می باشد.
رتبه دوم اکسیژن سازی به بامبو، نخل شامادورا، بابا آدم، زامفیلیا، شفلرا، دیفن باخیا، آگلونما، یوکا، فیکوس، دراسنا و نخل ققنوس می باشد.

کدام گیاه اکسیژن ساز برای کودکان و پت خانگی سمی است؟

گل های اکسیژن سازی مانند دیفن باخیا، بنجامین، کاکتوس، آلوئه ورا، اسطوخودوس، فیکوس، دراسنا، نخل لیندا، ژربرا، آزالیا، نخل ققنوس و یوکا مناسب خانه هایی با فرزند کوچک یا پت خانگی نیستند.

گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز کدامند؟

گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز شامل: گندمی، گل پتوس، سانسوریا، برگ قاشقی، فیلودندرون، سرخس ها، نخل پروانه یا آریکا، بنجامین، بامبو، نخل شامادورا، ریحان،‌ بابا آدم، زامفیلیا، گل شفلرا،‌ دیفن باخیا، اگلونما، یوکا، فیکوس، دراسنا (دراسینا)، نخل ققنوس، بگونیا برگی، نخل راپیس، آزالیا، اسطوخودوس، نخل لیندا، گل داوودی، آنتوریوم، گل ژربرا، اسپاتی فیلوم، آلوئه ورا، کاکتوس می باشد.

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۴.۱ / ۵. تعداد آرا: ۱۲

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

6 پاسخ

  1. جالب بود،مرسی ،کدام گل گیاه میشه از خودشون تکثیر کرد برابر هزینه وهم وقت مناسب باشه ،موفق باشین

    1. درود بر شما
      اکثر گیاهان آپارتمانی قابلیت تکثیر از خود را دارند. با اطلاع از روش های تکثیر و کاهش زمان تکثیر مانند استفاده از هورمون های ریشه زا، بستر مناسب کشت و… می توانید سرعت ریشه دهی را افزایش دهید.
      در صورتیکه تکثیر گیاهان را برای کسب درآمد نیاز دارید، می توانید ” مشاوره تخصصی برای تکثیر توسط متخصصین ” درخواست دهید.
      شماره تماس: ۰۹۲۲۴۱۸۳۱۳۷

  2. سلام روزتون به خیر.
    میخواستم بدونم سرخس بوستون میتونم تو حموم که رطوبت خیلی بالاست ولی نور خیلی کمه نگهداری کنم ؟؟؟
    سوال بعدیم اینه که گل کاغذی میتونم هوا رو پاک و تصفیه کنه یا اکسیژن بیرون بده ؟؟
    بعد آخرین سوالم اینه که کاکتوس میتونه کربن دی اکسید و مونو اکسید بگیره ؟

    ممنون میشم بهم بگید 🌹🌹

    1. درود بر شما
      لطفا با شماره تماس ۰۹۲۲۴۱۸۳۱۳۷ تماس بگیرید تا شما را به متخصص این حوزه متصل نمایند تا بهترین پاسخ را با توجه به شرایط محیط نگهداری گیاهانتان دریافت نمایید.

  3. ممنون باببت اطلاعات ارزشمندتون عالی بود
    فقط اینکه که در اکثر موارد به نگهداری گل در حمام یا سرویس اشاره نمودین جالب نبود، چون بعید میدونم اکثرا سرویس ها یا حمام دوستان دارای نور گیر یا حداقل نور باشن ،نور جز موارد اصلی رشد گیاه هست حالا هر چقدر هم مقوام باشه و اینکه فک نکنم نگهداری گل با اینهمه زیبایی درون سرویس یا حمام جالب باشه،به گفته خودتون گل ها حس دارن دوستان حالا فکرشو بکنین جای گیاهان کجا بهتره

    1. درود جناب موسوی و ممنون از نظر خوبتون
      افراد بسیاری هستند که تمایل به نگهداری گیاهان در حمام و سرویس بهداشتی دارند و با اضافه کردن امکاناتی میشود در این بخش ها نور کافی به وجود آورد. بنابراین بایستی گیاهان اکسیژن ساز این دو بخش معرفی شوند.
      احساسات در گیاهان متفاوت با احساسات در انسان هااست. تصور کنید که از نظر ما مصرف کود حیوانی بسیار تهوع آور و برای گیاهان نشاط آور هست.
      از طرفی وجود گیاه در بخشی که باعث تحسین یا استفاده توسط انسان شود، باعث ایجاد حس خوب در گیاه میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.