ترفندهای تمیز و براق کردن برگ گیاهان

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۹
(۳۹)

تا به حال برایتان پیش آمده است که وارد گلفروشی یا گلخانه شده باشید و تمیزی و براقی برگ گیاهان شما را متعجب کرده باشد؟ برای بنده این اتفاق سالها پیش هنگامیکه وارد یک گلفروشی شدم رخ داد! گلفروشی شبیه گلفروشی های دیگر بود، اما گلها بسیار زیباتر بودند! گلهایی که در سایر گلفروشی ها زیاد دیده بودم، در آنجا بنظر اعجاب انگیز میرسیدند! تفاوت در چه چیزی بود؟

گلفروشی در کنار چیدمان زیبای گلها در محیطی کوچک و استفاده از یک خوشبوکننده هوا با عطری ملایم، اقدام به براق و تمیز کردن برگ گیاهان کرده بود. گل ها به حدی تمیز و براق بودند که غیر ممکن بود وارد آنجا شوی و دست خالی برگردی! قطعا استفاده از خوشبوکننده و چیدمان مناسب گلها نیز در ایجاد همچنین جو خوبی بی تاثیر نبود.

اگر شما هم در خانه یا محل کار خود از گلهای زیبایان نگهداری می کنید، دانستن روش های تمیز کردن گیاهان حتما برایتان مفید خواهد بود. چرا که زیبایی گل در پشت انبوهی از گرد و غبار و کثیفی پنهان خواهد شد. حالا اگر گلهایی داشته باشید که علاوه بر تمیز بودن، براق نیز باشند، این زیبایی چند برابر خواهد شد. از طرفی اگر روی گیاهان اکسیژن ساز گرد و غبار بنشیند، توانایی تولید اکسیژن آنها کاهش میابد. با ما همراه باشید تا ترفندهای گلفروشی ها در تمیز و براق کردن گیاهان را یاد بگیریم!

انتخاب روش مناسب در تمیز کردن گیاهان

قبل از اینکه از هر یک از روش های تمیز و براق کردن برگ گیاهان استفاده نمایید، لازم است به نوع گیاه خود و میزان کثیفی آن دقت نمایید.

  1. اگر روی گیاه شما مقدار زیادی خاک و گرد و غبار نشسته است، شاید نیاز باشد با جاروهای مخصوص گردگیری ابتدا برگ های آن را تمیز کنید و سپس با آب بشویید یا از دیگر روش های تمیز کردن گیاهان استفاده نمایید. این مورد به خصوص برای زمانیکه خیلی وقت است گیاهتان را تمیز نکرده اید، مناسب است.
  2. اگر برگ های گیاهتان بسیار زیاد است، مثلا یک پتوس چند ساله با برگ های زیاد دارید، استفاده از جاروی مخصوص کمک کننده خواهد بود. مثل حالت قبل، برگ ها را با جارو تمیز کنید و سپس با آب بشویید. چرا که در این حالت استفاده از روش های دیگر بسیار زمانبر خواهد بود. تصور کنید بخواهید تک تک برگ های پتوس غول پیکر را تمیز کنید!!!
  3. اگر جایی برای شستن برگ گیاهتان ندارید و گیاهتان گرد و خاک گرفته است، استفاده از جاروی گردگیر توصیه میشود.
  4. اگر گیاهتان از گونه گیاهان تیغ دار مانند کاکتوس و بونسای است، استفاده از آبپاش برای تمیز کردن روش مناسب تری است.
  5. در حالتیکه گیاه شما کوچک است، مثلا یک هاورتیا گورخری دارید، استفاده از روش غرق کردن گیاه در آب بسیار روش مناسب تری است. این روش نکات ریزی دارد که در ادامه مقاله توضیح خواهیم داد.
  6. اگر گیاهتان دچار شپشک آردآلود شده است، به کمک آب و صابون یا آب و شیر، هم گیاهتان را تمیز کنید و هم از شر شپشک آردآلود خلاص شوید!
  7. اگر گیاه شما جزو ۶ گروه بالا نیست، یعنی تمیز کردن تک تک برگ ها راحت است، می توان از روش های تمیز کردن و براق کردن برگ گیاهان با شیر، پوست موز، آب و سرکه، آب و آبلیمو استفاده نمود. تا هم تمیز شوند و هم براق.

تمیز کردن برگ گیاهان با جاروی گردگیری

تمیز کردن برگ گیاهان با جاروی گردگیری
استفاده از گردگیر برای زدودن گرد و خاک گیاهان

جاروی گردگیری، یک جاروی بسیار نرم و لطیف است که برای غبارروبی استفاده می شود. در گذشته این جارو ها در اکثر خانه ها وجود داشت. امروزه در فروشگاه های لوازم خانگی و آشپزخانه می توان این گردگیرها را پیدا کرد. به هر حال اگر جاروی گردگیری با بافت بسیار نرم دیدید، بخرید و برای تمیز کردن برگ گیاهان از آن استفاده کنید.

در اینصورت بهتر است گیاه را به بالکن یا حیاط برده و آن را با جارو تمیز کنید. در صورتیکه نمیتوانید گیاه را جابجا کنید، پنجره ها را باز بگذارید!

این روش، برای زمانی که روی برگ ها خاک زیادی نشته، امکان انتقال گیاه برای شستشو به مکان دیگر مانند بالکن یا حیاط وجود ندارد و یا تعداد برگ ها آنقدر زیاد است که نمیتوان تک تک برگ ها را با دستمال تمیز کرد، بسیار مناسب است.

تمیز کردن برگ گیاهان با آب

در صورتیکه می توانید گیاهتان را به بالکن یا حیاط و یا حتی پشت بام منتقل کنید و با شلنگ آب آن را بشویید، از این روش استفاده نمایید. در این روش قطرات آب باید به کوچکترین قطعه شکسته شوند تا فشار آب کمتر شود و آسیبی به گیاه وارد نشود. اگر مقدار گرد و خاک روی گیاهتان زیاد است، ابتدا به کمک جارو آن را تمیز کنید تا آب کمتری مصرف شود!

تمیز کردن برگ گیاهان با آب، باعث ایجاد لکه های رسوبی سفید رنگی روی برگ ها می شود که بیشتر به خاطر وجود املاح در آب است. در اینصورت برگ ها را پس از شستشو با آب خشک کنید یا از آب جوشیده سرد شده برای تمیز کاری استفاده نمایید.

تمیز کردن گیاهان تیغ دار مانند کاکتوس و بونسای

بهترین روش برای تمیز کردن بونسای و کاکتوس، استفاده از آب پاش است. از بالا با آب پاش روی گیاهتان آب بریزید. اگر فشار آب آبپاش زیاد است، دست خود را در مسیر جریان آب قرار دهید تا فشار آب کمتر شود. اگر گیاه شما به گونه ای است که آب در بین محل اتصال برگ ها جمع می شود، پس از شستشو احتمال ابتلا به بیماری قارچی در گیاه بالا میرود. بنابراین حتما این آب اضافه را خشک کنید. برای اینکار می توانید از سشوار با درجه حرارت پایین در فاصله مناسب استفاه نمایید.

تمیز کردن برگ گیاهان کوچک به روش غرق کردن

در صورتیکه گیاه شما کوچک است، می توانید از روش غرق کردن استفاده نمایید. در روش غرق کردن، گیاه را بر عکس کرده و داخل لگن پر از آب گرم قرار می دهیم. گیاه را داخل آب به آرامی چند بار تکان میدهیم تا کثیفی های آن شسته شود.. در این روش، چند ساعت قبل از غرق کردن، به گیاهتان آب بریزید تا از ریخته شدن خاک های آن جلوگیری کنید. یا میتوان دور خاک و گلدان پلاستیک کشید تا خاک گلدان داخل آب نریزد.

اگر گیاه شما به گونه ای است که آب در بین محل اتصال برگ ها جمع می شود، پس از شستشو احتمال ابتلا به بیماری قارچی در گیاه بالا میرود. بنابراین حتما این آب اضافه را خشک کنید. برای اینکار می توانید از سشوار با درجه حرارت پایین در فاصله مناسب استفاه نمایید.

تمیز کردن محل اتصال برگ ها به کمک گوش پاک کن

تمیز کردن گیاهان ساکولنت با گوش پاک کن
به کمک گوش پاک کن آب موجود در محل اتصال برگ ها را خشک کنید.

اگر گیاهتان بسیار کوچک است یا از انواع ساکولنت ها می باشد، از گوش پاک کن برای تمیز کردن محل اتصال برگ ها استفاده نمایید. حتی اگر هنگام آبیاری به محل اتصال برگ ها آب ریخت، حتما با گوش پاک کن آب را خشک کنید تا گیاهتان دچار بیماری های قارچی نشود.

این روش را برای انواع سانسوریا استفاده نمایید تا سانسوریا شما سالم بماند.

تمیز کردن گیاهان با آب و صابون

اگر پشت برگ گیاهتان موجودات ریز سفید رنگی چسبیده اند، گیاهتان دچار شپشک آردآلود شده است. در اینصورت بهترین روش تمیز کردن گیاهان، استفاده از محلول آب و صابون است. مقداری از صابون های معمولی را داخل آب حل کنید. محلول به دست آمده را روی برگ ها اسپری کنید و پس از چند دقیقه با دستمال روی برگ ها را پاک کنید. می توان یک اسفنج یا پارچه را با این محلول آغشته کرد و روی برگ ها کشید.

نکته مهم در این روش این است که محل تجمع شپشک های آردآلود را با حساسیت بیشتری بشورید. این محلول این آفات را از بین میبرد و برگ ها را تمیز و براق میکند.

تمیز و براق کردن برگ گیاهان با شیر

تمیز کردن برگ گیاهان با شیر
به کمک محلول شیر و آب برگ ها تمیز و براق می شوند!

در اغلب گلخانه ها از شیر کم چرب برای تمیز کردن برگ گیاهان استفاده می شود. در این روش، ۱/۳ ظرف را شیر کم چرب و ۲/۳ آن را ا آب پر کنید. این محلول هم برگ ها را تمیز و هم براق می کند! حالا به ۲ روش می توان از این محلول جادویی استفاده کرد. یا آن را روی برگ ها اسپری کنید و سپس با دستمال روی برگ ها را تمیز کنید. یا یک اسفنج یا دستمال را در محلول فرو برده و روی برگ ها بکشید. برگ ها تمیز و براق خواهند شد.

اما چرا تمیز کردن برگ گیاهان با شیر در گلفروشی ها رایج است؟

  • شیر خاصیت ضد میکروبی و ضد قارچی دارد.
  • شپشک آرد آلود را از بین می برد.
  • برگ ها را تمیز و براق میکند‌.
  • هیچگونه عوارضی ندارد و کاملا بی خطر است.
  • در دسترس است و در همه فروشگاه ها پیدا میشود.

تمیز کردن برگ گیاهان با سرکه

از محلول سرکه و آب نیز میتوان برای تمیز کردن برگ گیاهان استفاده نمود. یک درب قوطی سرکه را در یک لیتر آب حل کنید و آن را روی برگ ها اسپری کنید. پس از چند دقیقه با دستمال برگ ها را پاک کنید. این محلول قادر است شپشک های آردآلود را نیز از بین ببرد. حشرات را از دور گیاه پراکنده کند و برگ ها را براق کند.

تمیز کردن برگ گیاهان با آب لیمو

تمیز و براق کردن برگ گیاهان با آبلیمو
پس از اسپری کردن آب لیمو روی برگ ها، برگ ها را با دستمال پاک کنید.

یک درب قوطی آبلیمو را در نیم لیتر آب حل کنید و روی گیاه اسپری کنید و سپس با دستمال برگ ها را پاک کنید تا تمیز و براق شوند. این محلول بر خلاف آب و سرکه آفات را از بین نمیبرد.

تمیز کردن و براق کردن برگ گیاهان با پوست موز

پوست موز را دور نریزید. پوست های بدون استفاده موز می تواند برگ های گیاه تان را براق و زیبا کند. یک تکه پوست موز برداشته و قسمت داخلی آن را روی برگ ها بکشید. برگ ها تمیز و براق می شود.

در این مقاله با روش های تمیز کردن برگ گیاهان آشنا شدیم همچنین راه حل هایی برای براق کردن برگ گیاهان ارائه کردیم اما توجه داشته باشید که نحوه تمیز کردن برگ گیاهان و یا براق کردن آنها به نوع گیاه شما بستگی دارد. پس با توجه به گیاهتان از روش های ذکر شده استفاده کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر:

?How to clean houseplant leaves

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۹ / ۵. تعداد آرا: ۳۹

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.