گیاه سانسوریا و انواع آن

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۴.۸
(۲۱)

گیاه سانسوریا را می شناسید؟ کدام یک از انواع سانسوریا را در منزل نگهداری می کنید؟ آیا میدانید سانسوریا محدود به چند گونه ای که در بازار می بینیم نیست و بیش از ۳۰ گونه دارد؟ علت اینکه در چند سال اخیر علاقه دوست داران گل و گیاه به سانسوریا بیشتر شده چیست؟ چرا بهتر است در خانه و محل کار سانسوریا نگه داریم؟ با ما همراه باشید تا پاسخ تمام این سوالات را بیابیم!

سانسوریا یا گیاه ماری با نام علمی Snake plants، از انواع ساکولنت ها، گیاهی مقاوم و سبز با تنوع فراوان در طبیعت است. برگ های عمودی و ضخیم آن باعث شده اغلب این گونه را ” زبان مادر شوهر ” بنامند.

این گیاهان می توانند در نور و آب کم به خوبی زنده بمانند و طبق تحقیقات ناسا، ترکیبات سمی مانند فرمالدئید ( ماده سمی سرطان زا موجود در هوا )، بنزن و تولوئن ( غلظت‌های کم تا متوسط تولوئن سبب خستگی، سرگیجه، ضعف، بی‌خوابی، کم‌اشتهایی و …می شود ) را جذب می کنند. اکسیژن سازی بالایی دارد و همچنین از گیاهان اکسیژن ساز در شب نیز می باشد، بنابراین سانسوریا در فنگ شویی نیز اهمیت بالایی دارد. 

امروزه با شناخت این خصوصیات توسط دوستداران گیاهان، پرورش این گیاه دوست داشتنی در منازل و محیط کار افزایش یافته است و کمتر کسی را می بینیم که حداقل یکی از انواع سانسوریا را دوست نداشته باشد.

انواع سانسوریا همراه با عکس

برخی از گونه های گیاه سانسوریا دارای برگ های سبز مسطح شمشیری شکل دراز هستند. سایر گونه های سانسوریا استوایی مانند سانسوریا سیلیندریکا (گیاه نیزه آفریقایی) و سانسوریا ستاره دریایی دارای برگ های استوانه ای گرد با انتهای نوک تیز هستند. حتی گونه هایی سانسوریا مانند ‘بلک گولد’ وجود دارد که می تواند به عنوان گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا استفاده شود.

حدود ۷۰ گونه از سانسوریا وجود دارد. سانسوریا گیاهانی گلدار و از خانواده مارچوبگان هستند. گونه‌های سانسوریا به دلیل برگ‌های بلند و انتهای مخروطی‌شان به‌عنوان «گیاهان مار» شناخته می‌شوند.

بسته به تنوع، برخی از انواع سانسوریا نام های رایج دیگری نیز دارند. به عنوان مثال، سانسوریا شمشیری به این دلیل که دارای برگ های دراز و تیز است،”زبان مادرشوهر” نامیده می شود. این گونه از انواع گل سانسوریا «کنف کمانی » نیز نامیده می‌شود، زیرا الیاف آن به اندازه‌ای قوی است که می‌توان با آن زه کمان ساخت.

در این مقاله به معرفی بیش از ۱۹ گونه از انواع سانسوریا همراه با عکس خواهیم پرداخت.

سانسوریا بلک گولد شمشیری ( کنف کمانی )

سانسوریا بلک گلد (کنف کمانی)
عکس گل سانسوریا بلک گلد

سانسوریا بلک گلد (کنف کمانی) با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata ‘Black Gold’ (Viper’s Bowstring Hemp) یک نوع محبوب از انواع سانسوریا چند ساله با برگ‌های سبز تیره و لبه زرد طلایی است. این گیاه، دارای برگ‌های فیبری سفت است که بلند می‌شوند و ظاهری براق به گیاه می‌دهند.

این گیاه تا ارتفاع حدود ۳۵ اینچ (۹۰ سانتی‌متر) رشد می کنند و برگ‌های سبز و زرد آن می‌توانند تا ۲.۵ اینچ (۶ سانتی‌متر) عرض داشته باشند. ممکن است در تابستان یا پاییز گل های لوله ای کوچکی بدهند.

این گونه گیاهی مار یکی از ۱۰ بهترین گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا طبق گفته ناسا است. بسیاری از مردم این گونه سانسوریا را در اتاق خواب یا اتاق نشیمن خود برای تمیز کردن هوا در روز و شب انتخاب می کنند. اما باید توجه داشته باشید که تمام قسمت‌های آن برای کودکان، گربه‌ها و سگ‌ها سمی و مضر است. به گفته فنگ شویی چینی، گیاه مار یکی از گیاهان خوش شانسی است که به خوشبختی کمک می کند.

مانند بیشتر انواع گل سانسوریا، این گیاه نیز به خوبی می تواند شرایط کم نور را با آبیاری گاه به گاه را تحمل کند.

سانسوریا شمشیری فوتورا روبوستا

سانسوریا شمشیری فوتورا روبوستا
عکس سانسوریا فوتورا روبوستا

سانسوریا شمشیری فوتورا روبوستا با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata Futura Robusta یک گونه همیشه سبز با برگ های سبز مایل به خاکستری و طرح های راه راه است. برخلاف بسیاری از گونه‌های دیگر سانسوریا شمشیری، «فوتورا روبوستا» تنها به ارتفاع ۲۴ اینچ (۶۰ سانتی‌متر) می‌رسد.

این گونه در اکثر شرایط داخلی به خوبی رشد می کند و می تواند آبیاری بسیار کم را تحمل کند.

سانسوریا پیچی یا خواهر پیچ خورده

سانسوریا پیچی
سانسوریا پیچی یا خواهر پیچ خورده

این گونه با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata Twisted Sister از انواع گل سانسوریا با برگ های کوتاه مجعد است. نحوه پیچیدن برگ های سبز و زرد به اطراف و شکل نا مرتب آن باعث این نام گذاری شده است. برگ های متنوع زرد طلایی و سبز لیمویی آن ظاهری چشمگیر به آن بخشیده است. همچنین نقاط سبز نقره ای در مرکز برگ ها نیز مشاهده می شود. بسیاری ظاهر “سانسوریا پیچی” را به عنوان لانه پرنده در یک ظرف توصیف می کنند.

این گونه از انواع سانسوریا شمشیری کوتوله است، زیرا برگ‌های آن فقط بین ۱۲ تا ۱۵ اینچ (۳۰ تا ۳۸ سانتی‌متر) رشد می‌کنند. به دلیل رنگ های سبز و زرد روشن، می تواند به گوشه های منزل، زیبایی خاصی ببخشد.

سانسوریا هانی طلایی

سانسوریا شمشیری هانی طلایی
عکس گل سانسوریا هانی طلایی

سانسوریا شمشیری هانی طلایی با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata Golden Hahnii از انواع سانسوریا شمشیری کوتوله با برگ های پهن است که گاهی به آن سانسوریا لانه پرنده نیز می گویند. برگ های مخروطی پهن این گونه دارای خطوط راه راه سبز و سبز روشن به صورت افقی است. همانطور که برگها رشد می کنند، خوشه هایی شبیه گل رز تشکیل می دهند. با نگاه کردن به “هانی طلایی” از بالا، متوجه الگوی گل رز خواهید شد.

این گونه کوتاه سانسوریا تنها تا حدود ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی متر) ارتفاع خواهد داشت.

سانسوریا فوتورا سوپربا

گیاه ماری فوتورا سوپربا
عکس گل سانسوریا فوتورا سوپربا

فوتورا سوپربا یک رقم سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata “Futura Superba دارای برگ های کوتاه تر و پهن تر است.

این رقم متنوع شبیه یک نسخه کوچکتر از سانسوریا ‘بلک گولد’ با برگ های سبز روشن و لبه های زرد طلایی است. یکی از تفاوت‌های این گونه با «بلک گولد» این است که برگ‌های آن کوتاه‌تر و پهن‌تر هستند.

این نوع سانسوریا، به عنوان یک گیاه آپارتمانی برای شرایط نوری ضعیف و فضای بسیار کم، مناسب است.

سانسوریا لارنتی

گیاه مار لارنتی
سانسوریا لارنتی

یکی از بلندترین انواع گیاه سانسوریا شمشیری با برگ های متنوع، رقم سانسوریا لارنتی با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata Laurentii است. این گیاه ماری دارای برگ های زیبا و متنوع زرد و سبز است. برگهای سبز مایل به خاکستری دارای الگوهای راه راه در طول خود هستند. نوار زرد رنگی که در طول برگ ها کشیده شده است، به این گونه سانسوریا سبک و ظرافت خاصی بخشیده است.

این گونه راه راه می تواند بین ۲۴ تا ۴۸ اینچ (۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر) رشد کند. این نوع گیاه برگدار قوی در اکثر شرایط به خوبی رشد می کند. به دلیل رشد خارق العاده آن، برای قرار دادن در گوشه هایی که نیازمند گیاهان بزرگ هستند، مناسب است.

سانسوریا ارنبرگی آبی

سانسوریا بلو از انواع سانسوریا ارنبرگی
عکس سانسوریا ارنبرگی

سانسوریا ارنبرگی آبی با نام انگلیسی Sansevieria Ehrenbergii Blue دارای برگ های شاداب ضخیم است که به شکل بادبزنی رشد می کند. نام سانسوریا آبی به بخاطر رنگ آن نیست. شکل برگ ها، شبیه قایقی است که قسمت زیرین آن گرد و کانالی شیاردار در قسمت بالایی آن وجود دارد.

برگ های گوشتی به صورت خوشه های متراکم رشد می کنند و در صورت نابالغی رنگ آنها آبی می شود. همانطور که سانسوریا رشد می کند، برگ ها به رنگ سبز تیره تا سبز خاکستری تبدیل می شوند و ممکن است یک خط قرمز روشن در امتداد لبه های مواج خود داشته باشند.

یکی از ویژگی های بارز این گونه از انواع سانسوریا، اندازه آن است. برگ های ساکولنت بلند به طول حدود ۶۰ اینچ (۱.۵ متر) و عرض ۳ اینچ (۸ سانتی متر) روی یک ساقه کوتاه رشد می کنند. با این حال، این گیاه مار مدت زیادی طول می کشد تا به بلوغ برسد و سال ها یک سانسوریا کوچک لذت بخش است.

Somaliland Bowstring Hemp و East African Wild Sisal از نام های دیگر این گونه هستند.

سانسوریا ارنبرگی موزی

سانسوریا موزی از گونه ارنبرگی
سانسوریا موزی

سانسوریا موزی با نام انگلیسی Sansevieria Ehrenbergii Banana دارای برگهای کوتاه گوشتی است

این گونه از انواع سانسوریا، نوعی ساکولنت است که نام خود را از برگ های گوشتی موز شکل آن گرفته است. این گیاه که متعلق به گونه سانسوریا ارنبرگی و کوتوله است، برگهایی شبیه به «سانسوریا آبی» دارد اما برگ‌های ضخیم آن، کوتاه‌تر هستند.

شکل برگ ها مانند قایق است. قسمت پایین برگ ها گرد و قسمت بالایی به داخل خمیده شده اند. از برخی جهات، رنگ این سانسوریا شبیه به رنگ ساکولنت هایی مانند گیاهان آگاوه است. برگها به رنگ سبز مایل به آبی روشن، با خطوط راه راه کم رنگی در طول آنها هستند.

یکی از ویژگی‌های شناسایی سانسوریا موزی یک برگ مستقیم است که در مرکز رشد می‌کند. برگ های ضخیم به طور متناوب از دو طرف برگ مرکزی به بیرون رشد می کنند.

سانسوریا کرکی ( سانسوریا ستاره ای )

سانسوریا ستاره ای
سانسوریا ستاره ای یا سانسوریا کرکی

سانسوریا ستاره ای یا سانسوریا کرکی با نام انگلیسی Sansevieria Kirkii (Star Sansevieria) یکی از گونه های غیرمعمول گیاهان مار است که دارای برگ های مخروطی پهن با لکه های روشن است. طول برگ های ستاره تا ۷۲ اینچ (۱.۸ متر) و پهنای برگها تا ۳.۶ اینچ (۹ سانتی متر) نیز می رسد. لکه های کرم رنگ روی سطح برگ نیز به شناسایی این گونه از انواع سانسوریا کمک می کند.

به عنوان یک گیاه آپارتمانی، برگ های سبز تیره مار مانند تا ارتفاع ۳۶ اینچ (۱ متر) رشد می کند. این گونه، در آپارتمان رشد کمتری نسبت به بیرون از آپارتمان دارد و با برگ های بزرگ خود، زیبایی دلنوازی به خانه می بخشد!

یکی دیگر از ویژگی‌های غیرمعمول این گیاه، گل‌های بزرگ مخروطی سفید یا صورتی کم‌رنگ است که به ندرت ظاهر می شوند و رایحه ای مطبوع دارند.

سانسوریا پتنس

گیاه ماری پتنس
سانسوریا پتنس

سانسوریا پتنس با نام انگلیسی Sansevieria Patens یکی از جذاب ترین ساکولنت های گیاهی مار است که می توان پیدا کرد. این نوع گیاه سانسوریا دارای برگ‌های گوشتی استوانه‌ای شکل، که به شکل روزت رشد می‌کنند، می باشد. طول برگ ها می تواند تا ۳۶ اینچ (۹۰ سانتی متر) برسد. با بالغ شدن برگ ها شروع به خم شدن در جهات مختلف می کند. رشد در جهات مختلف باعث می شود این گونه شبیه مجموعه ای از مارهای در حال پیچش باشد. بعد از بالغ شدن، رنگ برگ ها از رنگ سبز تیره به سبز مایل به آبی متمایل می شود.

راه دیگر برای شناسایی سانسوریا پتنس، شیارهای عمیقی است که در امتداد طول برگها قرار دارند.

برای به دست آوردن بهترین رنگ روی برگ ها، سانسوریا را در مکانی روشن و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. با این حال، مانند بسیاری از انواع سانسوریا، سانسوریا پتنس می تواند شرایط سخت را تحمل کند.

سانسوریا کلئوپاترا

سانسوریا کلئوپاترا از انواع سانسوریا
سانسوریا کلئوپاترا

یکی از جذاب‌ترین گونه‌های سانسوریا، رقم «کلئوپاترا» با نام انگلیسی Sansevieria Cleopatra و با نقوش دلپذیر روی برگ‌های آبدار است. برگها دارای خطوط متقاطع سبز تیره در زمینه سبز روشن هستند. زیبایی آن توسط لبه های موج دار که با یک خط قرمز مایل به قهوه ای برجسته شده است، افزایش یافته است.

یکی دیگر از ویژگی های جذاب این گونه از انواع سانسوریا، الگوی کامل روزت آن است. از آنجایی که این ساکولنت گیاه مار فقط تا حدود ۱۱ اینچ (۲۷ سانتی متر) قد می کشد، می توانید آن را تقریباً در هر جایی از اتاق، دفتر یا پاسیو قرار دهید.

سانسوریا پروا یا سنبل کنیا

سانسوریا سنبل کنیا
سانسوریا پروا یا سنبل کنیا

این گونه دلپذیر سانسوریا پروا، با نام انگلیسی Sansevieria Parva (Kenya Hyacinth) که «سنبل کنیا» نیز نامیده می‌شود، دارای برگ‌های باریک سبز روشن با طرح‌های تیره‌تر است. این برگ های مار مانند به شکل گل سرخ رشد می کنند و ظاهری تیغ دار به ساکولنت می دهند. طول هر یک از برگ ها به حدود ۱۶ اینچ (۴۰ سانتی متر) می رسد و در هر توده بین ۶ تا ۱۲ برگ وجود دارد.

جالب است بدانید که همه انواع سانسوریا، گلدار هستند و سنبل کنیا نیز از این قاعده مستثنی نیست. گل های زیبای صورتی مایل به سفید را می توان در این گونه مشاهده کرد.

سانسوریا زیلانیکا (کنف کمانی سیلان)

سانسوریا زیلانیکا (کنف کمانی سیلان)
عکس گل سانسوریا زیلانیکا

این گونه از انواع سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria Zeylanica (Ceylon Bowstring Hemp) که «زبان شیطان» نیز نامیده می‌شود، دارای برگ‌هایی به شکل شمشیر است که به سمت بالا رشد می‌کنند. برگ های سبز تیره ضخیم آن دارای خطوط روشن تر است. در برخی از نقاط ممکن است لکه های سفیدی مشاهده کنید که کاملا طبیعی هستند. می توان انتظار داشت برگ ها تا ۳۰ اینچ (۷۵ سانتی متر) رشد کنند.

این گیاه سبز گرمسیری زمانی که برگ ها به صورت دسته‌ای در کنار هم رشد می‌کنند، بهترین ظاهر را دارد. برگ های عمودی بلند و تیز می توانند ویژگی جذابی در هر اتاقی ایجاد کنند. همچنین می توان آن ها را در یک ردیف کاشت تا یک تقسیم کننده فضای طبیعی و مدرن ایجاد کرد.

سانسوریا ماسونیا وریگاتا یا کنگو ماسونی

سانسوریا ماسونیا
عکس گل سانسوریا ماسونیا یا کنگو ماسونی

این گونه از سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria Masoniana F. Variegata که «کنگو میسون» نیز نامیده می‌شود، دارای پهن‌ترین و جذاب‌ترین برگ‌هایی است که در انواع سانسوریا می توان یافت. این نوع سانسوریا با برگ های بلند و تقریباً بیضی شکل آن شناخته می شود. طول برگ های بزرگ به ۴۸ اینچ (۱.۲ متر) و عرض آن به ۱۰ اینچ (۲۵ سانتی متر) می رسد.

تنوع زیبا یکی از جذابیت های این گیاه نیمه شاداب است. رنگ برگ سبز تیره با نوارهای زرد طلایی روشن و زرد کم رنگ تضاد خوبی دارند. شاخ و برگ های بزرگ تیغه ای شکل، ویژگی چشم نوازی را در هر اتاقی ایجاد می کند.

سانسوریا بالی یا سانسوریا کوتوله

سانسوریا بالی از انواع سانسوریا
سانسوریا بالی یا سانسوریا کوتوله

اگر به دنبال نوع کوچکی از انواع گیاه سانسوریا هستید، سانسوریا کوتوله انتخاب خوبی است. سانسوریا کوتوله با نام انگلیسی Sansevieria Ballyi (Dwarf Sansevieria) دارای برگ‌های باریک و رنگارنگ زیبا است که طول برگ های آن ۴ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) است و قد آن فقط ۶ اینچ (۱۵ سانتی‌متر) رشد می کند. این برگ های شاداب به شکل گل سرخ رشد می کنند و نوارهای زرد روشن و سبز کم رنگ آنها شمایل جذابی ایجاد می کند.

هر چند وقت یکبار، سانسوریا کوتوله شکوفه های سفید/صورتی می دهد. اگر به دنبال سانسوریا گل ده هستید، این مورد می تواند مناسب سلیقه شما باشد.

سانسوریا سیلندریکا شمشیری یا سانسوریا نیزه ای

سانسوریا سیلندریکا نیزه ای
سانسوریا سیلندریکا یا نیزه آفریقایی

سانسوریا سیلندریکا با نام انگلیسی Sansevieria Trifasciata Cylindrica یک گونه از انواع سانسوریا شمشیری با برگهای لوله ای بسیار بلند است. مانند بسیاری از انواع سانسوریا، برگ های آن دارای خطوطی در رده های مختلف سبز است. می‌توان انتظار داشت برگ‌های استوانه‌ای گوشتی این گونه، تا ۸۴ اینچ (۲ متر) طول و حدود ۱ اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) ضخامت در پایه داشته باشند.

شکل گیاه سانسوریا نیزه ای، رزت است. با این حال، برگ های بلند به شکل بادبزنی رشد می کنند.

سانسوریا سیلندریکا همچنین به نیزه آفریقایی یا سانسوریا نیزه ای، خلال دندان فیل، گیاه مار استوانه ای شناخته شده است. همچنین در کشور برزیل به آن شمشیر سنت باربارا گفته می شود. سانسوریا سیلندریکا همچنین دارای نام گیاه شناسی Dracaena angolensis است.

 انواع مختلفی از این سانسوریا مانند “اسپاگتی”، “اسکای لاین” و “پاتولا” کشت می شود.

برگ های استوانه ای جذاب را می توان بافت یا اجازه داد به شکل بادبزن رشد کنند.

سانسوریا بونسل لوله ای یا سانسوریا ستاره دریایی

سانسوریا بونسل یا ستاره دریایی
سانسوریا بونسل لوله ای یا سانسوریا ستاره دریایی

سانسوریا بونسل لوله ای، با نام انگلیسی Sansevieria Cylindrica Boncel (Starfish Sansevieria) از انواع سانسوریا با برگهای لوله ای شکل به شکل سنبله است. این رقم که گیاه مار لوله ای یا سانسوریا ستاره دریایی نیز نامیده می‌شود، با رنگ سبز مایل به خاکستری و نوارهایی از لکه های سبز تیره‌تر در اطراف برگ‌ها شناخته می‌شود. بسته به اندازه ظرف، برگ‌های سبز گوشتی استوانه‌ای می‌توانند تا ۸۴ اینچ (۲ متر) رشد کنند.

یکی از خیره کننده ترین ویژگی های سانسوریا بونسل، ساقه گل بلندی است که رشد می کند. هنگامی که گیاه ستاره دریایی گل می دهد، ساقه گلدار آن ۳ فوت (۱ متر) بلند می شود و طول آن با گل های کوچک لوله ای به رنگ سبز مایل به سفید پوشیده می شود.

سانسوریا ایلنسیس

Sansevieria Eilensis
عکس سانسوریا ایلنسیس

سانسوریا ایلنسیس با نام انگلیسی Sansevieria Eilensis گونه ای کوتوله از انواع سانسوریا است. گیاهی کند رشد با برگ های سبز مایل به آبی است. شناسایی این گونه از انواع گل سانسوریا از طریق برگ های ضخیم است که در حین رشد به سمت پایین خم می شوند. برگ های چاق در نهایت به طول ۵ اینچ (۱۲.۵ سانتی متر) و ضخامت حدود ۱ اینچ (۲.۵) می رسد.

راه دیگر برای شناسایی سانسوریا ایلنسیس خطوط طولی است که در طول برگ ها قرار دارند. این نقاط، جایی است که برگها بسته به مقدار آبی که دریافت می کند، منبسط و منقبض می شوند. همچنین متوجه نوعی کوتیکول در نوک هر برگ آن خواهید شد.

سانسوریا مهتابی

گیاه ماری مهتابی
عکس سانسوریا مهتابی

سانسوریا مهتابی با نام انگلیسی Sansevieria Moonshine از چشم نوازترین انواع گل سانسوریا با برگ های نیزه ای شکل کم رنگ و سبز مایل به نقره ای است. دارای برگ های آبدار پهن و نوک تیز است که حاشیه سبز تیره جذابی دارد.

نام‌های رایج آن، ملکه نقره‌ای سانسوریا و گیاه مار مهتابی است.

گیاه مار مهتابی یک گیاه آپارتمانی با مراقبت آسان است که برای مبتدیان یا متخصصان گیاهان ایده آل است. شما می توانید گیاه خیره کننده مهتابی را در اکثر شرایط پرورش دهید و در نور کم و با آب کمی زنده می ماند. علاوه بر این، برگ های شمشیر مانند راست و کوتاه آن فضای زیادی را اشغال نمی کند.

سانسوریا باکولاریس

سانسوریا باکولاریس از انواع سانسوریا
سانسوریا باکولاریس

این سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria bacularis دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره با نوارهای عرضی روشن است. نوک برگها نرم است. گلهای سفید در بهار ظاهر می شوند و دارای نوار بنفش رنگی هستند. برگ ها می توانند به طول ۶۷ اینچ ( ۱۷۰ سانتی متر ) رشد کنند. این گونه از انواع سانسوریا غول پیکر می باشد.

سانسوریا برمانیکا

سانسوریا برمانیکا از انواع سانسوریا
سانسوریا برمانیکا

سانسوریا برمانیکا با نام انگلیسی Sansevieria burmanica دارای برگ هایی به رنگ سبز چمنی با نوارهای روشن هستند. خانه این گیاهان در هند است و حداکثر ۱۳ برگ عمودی و نیزه ای شکل خطی در کنار هم به شکل روزت رشد می کنند. طول آنها بین ۴۵ تا ۷۵ سانتی متر است. حاشیه برگ ها سبز است اما با افزایش سن می تواند سفید شود. گل آذین هایی به رنگ سفید مایل به سبز و خوشه مانند به طول ۶۰ تا ۷۵ سانتی متر ظاهر می شود. اگر به دنبال خرید انواع گل سانسوریا با گل های زیبا هستید، این گونه را نیز مد نظر داشته باشید.

سانسوریا کنسینا

سانسوریا کنسینا از انواع سانسوریا
سانسوریا کنسینا

سانسوریا کنسینا با نام انگلیسی Sansevieria concinna دارای برگهای عمودی و نیزه ای شکل است. از یک ریزوم ضخیم رشد می کنند و به صورت گل رز در کنار هم قرار می گیرند. طول آنها بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر است و به رنگ سبز با نوارهای عرضی سبز کم رنگ هستند. سطح برگ صاف و لبه های آن نرم است. در شرایط مطلوب گل آذین های خوشه ای شکل سفید رنگ با طولی بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی متر، میدهد. این گونه یکی از متفاوت ترین انواع گل سانسوریا می باشد.

سانسوریا فرانسیسی

گل مار فرانسیس
سانسوریا فرانسیسی

این گونه از انواع گیاه سانسوریا با نام انگلیسی Sansevieria francisii در اصل از کنیا می آید و به شکل تنه با برگ های رو به بالا و تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر رشد می کند. دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره به سبز روشن هستند.

سانسوریا ابلق

اصطلاح “ابلق” به گل یا در بیشتر موارد به برگی اشاره دارد که بیش از یک رنگ داشته باشد. این واژه اغلب به ترکیب دو رنگ مختلف در یک بخش از گل یا برگ اطلاق می‌شود. اصطلاح “ابلق” در زبان علمی به مواردی اطلاق می‌شود که در آنها تفاوت رنگی مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که یک قسمت از گل یا برگ به رنگی برجسته و دیگر قسمت به رنگی کم‌رنگ‌تر یا متفاوت از بقیه بوده و این تفاوت رنگی اغلب گیاه را زیبا و جذاب تر می کند.

در مورد گیاه سانسوریا ابلق می توان اینطور گفت که تمامی انواع سانسوریا که ویژگی ابلق بودن را داشته باشند، سانسوریا ابلق هستند. سانسوریا بلک گلد، پیچی یا خواهر پیچ خورده، فوتورا سوپربا، لارنتی و… دارای برگ های ابلق هستند. عکس سانسوریا ابلق خود را برایمان بفرستید، تا با نام شما در این صفحه درج کنیم. در ایتا، روبیکا، واتساپ و تلگرام ۰۹۲۲۴۱۸۳۱۳۷ در خدمت شما هستیم.

چند نمونه عکس سانسوریا ابلق

جمع بندی

در حال حاضر حدودا ۷۰ گونه از انواع سانسوریا کشف شده است.گونه هایی مانند شمشیری، ارنبرگی و… خود دارای چندین نوع با اسم های متفاوت و شباهات ها و تفاوت هایی در ظاهر و روش نگهداری هستند. اما آنچه در میان اغلب انواع گل سانسوریا یکسان است، قدرت تحمل بالای آنها در برابر نور کم و آبیاری کم می باشد. تقریبا همه آنها نور غیر مستقیم را دوست دارند ولی در نور کم نیز زند میمانند. از طرفی با آبیاری زیاد پوسیده و از بین می روند. گیاهان سانسوریا از رسته مارچوبگان بوده و اکثر آنها در شرایط مطلوب قادر به گلدهی هستند.

در آینده گونه های بیشتری از انواع سانسوریا را برایتان در همین صفحه ذکر خواهیم نمود. ممنون از همراهی شما با گلخانه ایران….

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۴.۸ / ۵. تعداد آرا: ۲۱

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.