رسم پلان با ابزارهای ساده

فهرست مطالب ( نمایش )

Close
۳.۴
(۲۵)

پلان فنگ شویی خانه یا محل کار، همان نقشه دو بعدی تهیه شده از محل مورد نظر است. گاهی اوقات ما نقشه مهندسی خانه یا محل کار خود را داریم و از همان برای مشخص نمودن جهت های فنگ شویی استفاده می نماییم. اما احتمال نداشتن این پلان نیز وجود دارد. در این صورت چه کنیم؟ رسم این نقشه برای مهندسین معماری، ساختمان سازی و… کاری ندارد. اما اگر اولین باری است که میخواهید نقشه ساختمان را از روی ساختمان موجود رسم کنید، با ما همراه باشید.

خدمات پاکسازی انرژی منزل و محل کار
خدمات پاکسازی انرژی توسط گلخانه ایران

مرحله ۰: تعیین مقیاس در رسم پلان فنگ شویی

برای رسم پلان فنگ شویی ابتدا یک مقیاس در اندازه گیری مشخص می کنیم. ما در اینجا هر یک متر از اندازه دیوارها را برابر یک سانتی متر بر روی نقشه در نظر میگیریم. به طور مثال برای رسم دیوار ۳ متری، یک خط ۳ سانتی متری رسم میکنیم.

مرحله ۱: مشخص نمودن دیوارهای اصلی

به منزل خود نگاهی دقیقتر داشته باشید! نمای کلی آن به چه صورت است؟ مربع؟ مستطیل یا یک چند ضلعی؟

در هر صورت بایستی طراحی را از یک مربع یا مستطیل آغاز نمایید. بدین منظور، در ذهن خود دیوارهای داخلی که قسمت های مختلف خانه را از یکدیگر جدا کرده اند، حذف نمایید. دیوار های اصلی باقی خواهد ماند. در اینصورت ۲ حالت داریم:

  • ۴ دیوار اصلی داریم که به یکدیگر عمودند و حالت مستطیل یا مربع را داریم.
  • دیوارها قناسی دارند.
  • دیوارها شکلی مانند ذوذنقه دارند.

در حالت ۲ و ۳، دور تا دور دیوارها را مستطیل فرضی میکشیم. همانند شکل های زیر:

پس از مشخص شدن شکل دیوارهای اصلی، دیوارها را اندازه گرفته و بر حسب سانتی متر روی کاغذ آن را می کشیم.

برای رسم خانه های دارای بیرون زدگی یا تو رفتگی، از نقطه دارای تو رفتگی یا بیرون زدگی متر را گرفته و تا رسیدن به انتهای خانه آنجا را متر می کنیم. خطوط آبی رسم شده، نقاطی است که متر زده شده اند. به کمک ۲ عددی که به دست می آوریم، یک مستطیل رسم میکنیم.

رسم پلان برای فنگ شویی
خطوط آبی متر زده شوند

در مورد خانه های ذوذنقه ای، دو دیوار که به یکدیگر عمود هستند را متر میکنیم و به کمک دو عدد به دست آمده مستطیل را رسم میکنیم.

مرحله ۲: اندازه گیری دیوارها

حالا که شکل مستطیل را داریم، میزان قناسی ها و سایر دیوارها را اندازه گرفته و روی کاغذ مشخص میکنیم. برای راحتی کار، کار را از دیوارهای بزرگتر شروع کنید و سپس دیوارهای کوچکتر را رسم کنید. در شکل زیر پلان خانه قناس، رسم شده است.

رسم پلان خانه قناس
تکمیل پلان با رسم دیوار قسمت های مختلف خانه

خطوط آبی، اضلاع مستطیلی است که در مرحله ۱ بدست آوردیم. خطوط بنفش اندازه دیوارهای برآمده یا تو رفته است.

خطوط زرد، اندازه دیوارهای قسمت های مختلف خانه می باشد. به یاد داشته باشید که هر ۱ متر را ۱ سانتی متر در نظر گرفته و نقشه را رسم میکنیم.

در مورد خانه های ذوذنقه ای، پس از رسم مستطیل در مرحله اول، تمامی دیوارهای اصلی را اندازه گرفه و در مستطیل مشخص می کنیم.

رسم پلان فنگ شویی برای خانه های ذوذنقه ای
تکمیل پلان خانه های ذوذنقه ای

مرحله ۳ : مشخص نمودن چیدمان داخلی منزل

آخرین مرحله از رسم پلان فنگ شویی، مشخص نمودن چیدمان منزل، جای تخت خواب، کمد دیواری و.. است. این مرحله اختیاری می باشد. اما با مشخص نمودن این وسایل، بهتر میتوانید فنگ شویی منزل یا محل کار خود را انجام دهید.

تا اینجا با رسم پلان فنگ شویی آشنا شدیم. اما این آموزش تنها مناسب فنگ شویی نیست! هر جا نیاز به طراحی پلان منزل داشتید، این مقاله را دنبال کنید!

اگر سوالی در زمینه رسم پلان فنگ شویی دارید، برایمان در قسمت دیدگاه ها ارسال نمایید.

منابع زیر برای مطالعات بیشتر و افزایش آگاهی مفید است:

باگوآ در ویکی پدیا

یین و یانگ در ویکی پدیا

فنگ شویی در ویکی پدیا

میزان امتیاز از راست به چپ افزایش می یابد.

میانگین امتیاز ۳.۴ / ۵. تعداد آرا: ۲۵

هیچ امتیازی ثبت نشده است. شما اولین امتیاز دهنده باشید!

این مقالات را هم بخوانید!

14 پاسخ

  1. سلام دوستان
    از این سایت فوق العادتون ممنون و سپاسگزارم
    من چند روزی میشه که با فنگ شویی اشنا شدم و خیلی علاقمند شدم
    منزل ما در حال ساخت هستش و تا مرحله سقف پیش رفتیم،لوله کشی هم انجام شده
    در اتاق فرزندم روبه روی در حمام(تو حمام هم سنگ توالت گذاشتیم) هستش و پیش درب هال هستن ایا این مشکلی برای بچم ایجاد میکنه؟
    و اینکه خانه ما حیاط هم دارد مثل قدیما،سوال اینه که ب ای تهیه نقشه حیاط هم در نظر گرفته شود؟؟؟؟

    1. سلام بانو
      همراه گلخانه ایرانی، حمام و سرویس بهداشتی مکنده انرژی هستند. اما با رعایت نکاتی که در مقاله فنگ شویی حمام و سرویس بهداشتی در سایت گلخانه ایران قرار داده ایم، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.
      با توجه به محل درب ورودی از آینه های مناسب بر دیوار سرویس بهداشتی و حمام استفاده نمایید.
      بله، برای تهیه نقشه حیاط هم می توان از راهنمای رسم پلان استفاده نمود.

  2. سلام و عرض ادب
    ممنون از مطالب جامع و مفیدتون
    درب ورودی منزل بنده در ضلع جنوب شرقی است و سرویس بهداشتی و حمام دقیقا روبه روی درب ورودی قرارداره (ضلع شمال غرب) .چون برای اصلاح انرژیحمام و سرویس، بر روی دیوار خارجی سرویس بهداشتی آینه قرار بگیره ، از طرف دیگه وجود آینه رو به روی درب ورودی مخرب است، خواهشمند است جهت اصلاح وضعیت سرویس بهداشتی راهکاری به بنده ارائه فرمائید.

  3. سلام خسته نباشین مدل خانه ما آل شکل هست برای این مدل از خانه چطور باید جهت یابی کنیم کل خانه با حیاط مربع هست و وفتی کلا جهت یابی میکنم جنوب شرقی که بخش ثروت هس میفته تو سرویس بهداشتی چیکار کنم

    1. درود بر شما
      از فنگ شویی جز به کل استفاده نمایید.
      یعنی بدون در نظر گرفتن کل خانه، ابتدا به صورت مجزا اتاق خواب، آشپزخانه، پذیرایی و.. را فنگ شویی نمایید. پس از فنگ شویی تک تک مکان ها، انرژی در کل خانه به درستی جریان می یابد.
      برای سرویس بهداشتی نیز همین گونه عمل کنید. ببینید سرویس بهداشتی در بخش بندی خانه جزو کدام قسمت خانه است؟ پذیرایی؟ اشپزخانه؟ یا جای دیگر…
      سپس جهت قرارگیری سرویس بهداشتی را مشخص کنید و طبق دستورالعمل فنگ شویی سرویس بهداشتی در سری مقالات گلخانه ایران، فنگ شویی را انجام دهید.

  4. ی سوال داشتم از خدمتتون اگه نتونیم نقشه کل را بکشیم میتونیم برا هر قسمت جهت ها رو مشخص کنیم و هر قسمت جداگانه فنگشویی کنیم یا نه ممنون میشه راهنمایی کنید.

    1. سلام بانو
      اصل آموزش های ما بر مبنای فنگشویی جز به کل میباشد. یعنی برای هر قسمت جهت ها را مشخص و جداگانه فنگ شویی نمایید. پس جواب سوال شما بله می باشد.

  5. سلام ممنونم از مطالب مفیدتون
    ۲تاسوال دارم
    ۱ برای اینکه شمال و جنوب و…مشخص کنیم نیاز به قطب نماهست ،یعنی براساش قطب نما،هر جاشمال افتاد،شمال پاگوا رو روی اون قسمت بزاریم
    یا
    اینکه فقط به ۹ قسمت تقسیم کنیم و جدول پاگوا رو روش بزاریم و شمال پاگوا هر جای اتاق افتاد اون قسمت بشه شمال اتاق؟؟؟

    ممنون میشم راهنمایی کند

  6. سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
    من نقشه مهتدسی خانه را دارم و مرکز کل پلان بدون حیاط راهم پیدا کرده ام، مرکز تک‌تک قسمتها راهم پیدا کردم، حالا در پلان کلی مثلا جنوب غربی منطبق بر جنوب غربی در پلان جز نمیشه، مثلا جنوب غربی پلان کلی که میافته غرب پلان جزیی! اینجاهارو چطور باید چیدمان کرد؟ طبق پلان جز یا پلان کل؟ مخرب و تضعیف کننده ها با تقویت کننده ها قاطی میشه

    1. درود بر شما بانو
      فنگ شویی رو از جزء به کل انجام بدید. این مورد که جهت ها در جز به کل منطبق نباشه عادی هست. طبق پلان جز فنگ شویی کنید.

  7. سلام وقتتون بخیر. ممنون از مطالب مفیدتون. میشه در مورد خونه های دوبلکس یه توضیحی بدین. برای پلان کلی خونه ، هر طبقه رو مجزا بکشیم و جهت‌یابی کنیم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصول مورد نظر خود را جستجو کنید.